وزیر دفاع پیشین و کودتاچی ناکام افغانستان درگذشت

شهنواز تنی در سال ۱۹۸۹علیه دولت نجیب‌الله احمدزی کودتا کرد که ناکام ماند

شهنواز تنی در سال‌های اخیر که نظام جمهوریت در افغانستان حاکم بود، به کابل رفت‌وآمد می‌کرد، اما هیچ‌گاه دوباره به قدرت راه نیافت - فیسبوک generalshahnawaztanai

شهنواز تنی، وزیر دفاع دوران حکومت نجیب‌الله احمدزی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، بامداد دوشنبه، ۱۶ اسفند، در اثر بیماری در اسلام‌آباد پاکستان درگذشت. اجمل زدران از بستگان شهنواز تنی، مرگ او را تایید کرد.

خبرگزاری طلوع‌ به نقل از اجمل زدران، گزارش داد که شهنواز تنی دو هفته پیش برای معالجه به پاکستان رفته بود و بامداد روز دوشنبه، در یکی از بیمارستان‌ها اسلام‌آباد درگذشت.

شهنواز تنی از قوم پشتون بود و در سال ۱۹۴۱ در استان خوست افغانستان متولد شد. او در کابل و مسکو آموزش‌های نظامی را فرا گرفت و از اعضای برجسته حزب دموکراتیک خلق افغانستان در زمان حکومت کمونیستی تحت حمایت شوروی در آن کشور بود. تنی در جریان ماموریت خود به عنوان وزیر دفاع و رئیس ارتش، چند بار برای به دست آوردن قدرت کودتای نظامی کرد اما همواره ناکام ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۳۵۷ خورشیدی، شهنواز تنی در کودتا علیه سردار محمد داوود خان، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، سهم برجسته‌ای داشت که در نتیجه آن، داوود خان و خانواده‌اش قتل‌عام شدند و قدرت به دست حزب دموکراتیک خلق افتاد. شهنواز تنی بار دیگر کودتایی را علیه حکومت نجیب‌الله احمدزی در سال ۱۹۸۹ رهبری کرد اما این کودتا خنثی شد و تنی به پاکستان گریخت. او متهم بود که با تبانی گلبدین حکمتیار و با حمایت پاکستان علیه نجیب‌الله کودتا کرده است.

شهنواز تنی در سال‌های اخیر که نظام جمهوریت در افغانستان حاکم بود، به کابل رفت‌وآمد می‌کرد، اما هیچ‌گاه دوباره به قدرت راه نیافت. او با گلبدین حکمتیار و سران شبکه حقانی روابطی نزدیک و دوستانه داشت و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، همچنان در خانه‌اش در کابل زندگی می‌کرد و هرازگاهی میزبان سران شبکه حقانی از جمله ابراهیم حقانی و خلیل‌الرحمان حقانی بود.