غرب احتمال تشکیل دولت در تبعید اوکراین را در دست بررسی دارد

رئیس جمهوری اوکراین تا کنون هر پیشنهادی برای خروج از کی‌یف را رد کرده و مردم را به مقامت فراخوانده است

 پایتخت اوکراین هنوز به تصرف نیروهای روسیه در نیامده است - SERGEI SUPINSKY / AFP

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های غربی گزارش می‌دهد که ایالات متحده آمریکا و اروپا در حال مذاکره در مورد این سناریو هستند که در صورت ناگزیر شدن زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از ترک اوکراین، چگونه از دولت در تبعید به رهبری او حمایت کنند.

به گفته این مقام‌ها، گفت‌وگوهای جاری در این مورد، از حمایت از زلنسکی و مقام‌های بلندپایه اوکراین در انتقال بالقوه به شهر لِویو در غرب آن کشور، تا خروج کامل زلنسکی و مشاورانش و فرار به لهستان برای ایجاد دولتی جدید را شامل می‌شود. این مذاکرات مقدماتی است و هنوز هیچ‌گونه تصمیمی در آن‌ها گرفته نشده است.

با توجه به این که زلنسکی مایل است در کی‌یف بماند و تا کنون از هر گفت‌وگویی جز تقویت اوکراین برای مبارزه با روسیه پرهیز کرده است، مقام‌های غربی از طرح این احتمال با او خودداری کرده‌اند. منابع غربی می‌افزایند که این احتمال نیز بررسی شده است که یک یا چند تن از اعضای دولت زلنسکی در خارج از اوکراین مستقر شوند تا در صورت ناتوانی یا نخواستن زلنسکی برای خروج از کشور، آن‌ها در خارج از اوکراین دولت تشکیل دهند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس گفت: «اوکراینی‌ها طرح‌هایی برای اطمینان از ادامه کار دولت به هر نحو ممکن در نظر دارند که من به آن اشاره نمی‌کنم و وارد جزئیات آن نمی‌شوم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای نخست جنگ، مقام‌های آمریکایی و اروپایی معتقد بودند که امکان انتقال زلنسکی به شهر لویو وجود دارد، زیرا معلوم نیست که روسیه بخواهد غرب اوکراین را هدف قرار دهد. اما اکنون با توجه به افزایش شدید عملیات روسیه علیه غیرنظامیان در سراسر اوکراین، این احتمال وجود دارد که روسیه از هیچ نقطه‌ای از خاک این کشور درنگذرد.

روز یکشنبه، بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا در گفت‌وگویی تلفنی با زلنسکی به ضرورت تامین تجهیزات دفاعی بیشتر برای ارتش اوکراین اشاره کرد.

بلینکن نیز گفته است که در صورت کشته شدن زلنسکی، مقام‌های اوکراین طرحی برای «ادامه کار دولت» در نظر دارند.

او همچنین «رهبری» زلنسکی را در جریان بحران جاری ستود و گفت: «رهبری‌ای که رئیس‌جمهوری زلنسکی و تمام دولت نشان داده‌اند فوق‌العاده است. آن‌ها نماد شجاعت فوق‌العاده مردم اوکراین هستند.»

روز یکشنبه، لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، سه عرصه‌ای را که آمریکا می تواند از آن‌ها برای افزایش فشار بر روسیه استفاده کند، برشمرد: منع واردات نفتی روسیه، اعلام جنایت‌های جنگی، و کمک به تسهیل ارسال جنگنده به لهستان.

توماس گرین فیلد در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی گفت که ایالات متحده در حال بررسی گزینه‌ها و همکاری با متحدانش است.

 او گفت رئیس جمهوری، بایدن «مشغول مذاکره با متحدان ناتو» پیرامون منع بالقوه واردات نفت از روسیه است. او افزود: «رئیس جمهوری و مشاورانش در عرصه‌های امنیت و انرژی روی نحوه پرداختن به این زمینه کار می‌کنند.» او گفت آن‌ها متوجه این نکته هستند که چنین ممنوعیتی می‌تواند روی بهای بنزین و سوخت تاثیر بگذارد.

خانم گرین فیلد گفت ایالات متحده «با دولت لهستان و متحدان ناتو» در مورد تسهیل انتقال جنگنده‌های زمان شوروی از لهستان به اوکراین «در تماس نزدیک و مشاوره بوده است.»

او گفت: «ما با تحویل این جنگنده‌ها از لهستان به اوکراین و تقویت این روند به‌ هیچ‌ وجه مخالف نیستیم.» منظور خانم گرین فیلد این است که آمریکا طرح ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به لهستان را تحت بررسی دارد.

او همچنین گفت که ایالات متحده «همراه با شریکانش در جریان جمع‌آوری اطلاعات مربوط به» جنایت‌های بالقوه جنگی است.

او گفت: «حمله به غیرنظامیان، جنایت جنگی است.» اما در اوایل هفته‌ای که گذشت، جو بایدن از توصیف اقدام‌های روسیه در اوکراین به عنوان جنایت جنگی خودداری کرد.

بیشتر از جهان