طالبان یک فعال فرهنگی را بازداشت کرد

ندیمه کاکی ضمن کمک‌رسانی به مردم در شبکه‌های اجتماعی نیز فعالیت‌ فرهنگی می‌کرد

ندیمه کاک، فعال فرهنگی و مدنی افغان- TeshaDeWadayOfficial /Facebook

فعالان حقوق بشر در افغانستان از ادامه بازداشت‌ها نگران‌اند و می‌گویند طالبان چندین فعال مدنی از جمله ندیمه کاکی را از چند هفته پیش زندانی کرده است.

اصیلا وردک، مدافع حقوق زنان در افغانستان به بازداشت ندیمه کاکی اعتراض کرد و در توییتی نوشت: «خانم ندیمه از سه هفته پیش در زندان طالبان به‌سر می‌برد.»

وردک، بازداشت ندیمه کاکی را بدون دلیل عنوان کرد و افزود: «افراد مسلح، ندیمه را از خانه‌اش در کابل بازداشت کردند و با خود به جای نامعلومی بردند و هنوز دلیل‌ آن روشن نیست.»

اصیلا وردک و شماری دیگر از فعالان حقوق زنان، کمپینی را به راه انداخته‌اند و از طالبان می‌خواهند هر چه زودتر ندیمه و بقیه زنان زندانی را آزاد کند.

شمیلا الهام در حمایت از ندیمه کاکی در توییتی نوشت: «طالبان هر شهروند افغان را که به افغانستان خدمت کند، می‌کشد یا زندانی می‌کند. طالبان باید دلایل زندانی کردن این افراد را بگوید.»

محمد زمان سیرت، کاربری دیگر نوشت: «تروریست‌های درجه ‌یک آزادانه زندگی می‌کنند، اما دختران و زنان عدالت‌خواه زندانی یا کشته می‌شوند. چند روز پس از رهایی تمنا، پروانه، مرسل و زهرا حالا ندیمه را بازداشت کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سمیرا حمیدی، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل، عفو عمومی طالبان را یک دروغ خواند و نوشت: «سید باقر محسنی، ندیمه، عظیم عظیمی و دیگران که هیچ خبری از آنان نداریم، کجا هستند؟ عفو عمومی طالبان یک طنز و حرف‌های سراج‌الدین حقانی هم شوخی است.»

شهرزاد آریوبی، وزیر مخابرات در دولت پیشین افغانستان نیز نوشت ندیمه هیچ فعالیت سیاسی نداشت و فقط مشغول کارهای فرهنگی بود. آریوبی افزود که طالبان باید فورا ندیمه را آزاد کند، چون او مرتکب هیچ جرمی نشده است.

برخی از دوستان ندیمه نوشته‌اند که او شهروند کشور کانادا است. او سال‌ها پیش در کنار فعالیت‌های هنری در صفحات اجتماعی به‌ وسیله یک نهادی غیردولتی کانادایی به نیازمندان در افغانستان کمک می کرد و مواد خوراکی و پوشاک برای مردم می‌فرستاد، اما پس از سقوط کابل به دست طالبان در افغانستان ماند و به کانادا نرفت.

طالبان تاکنون در مورد بازداشت ندیمه کاکی اظهارنظری نکرده‌ است. پیش‌ازاین، سید باقر محسنی، منتقد طالبان و استاد دانشگاه نیز در کابل ناپدید شد و تاکنون از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.