آیا ونزوئلا جایگزین روسیه در بازار نفت می‌شود؟

نیکلاس مادورور با حمایت ارتش و همچنین روسیه، چین، کوبا و ایران قدرت خود را حفظ کرده است

 درحالی‌که صادرات نفت ونزوئلا ضربه بزرگی خورده است، روسیه نقش کلیدی در کمک به مادورو برای دور زدن تحریم‌ها ایفا کرده است- AFP

به گفته یک منبع آگاه، روز شنبه مقامات ارشد آمریکایی برای گفت‌وگو با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به این کشور سفر کردند. گفته می‌شود آن‌ها به دنبال این هستند که مشخص کنند آیا کاراکاس آماده فاصله گرفتن از متحد نزدیک روسیه در بحبوحه تهاجم این کشور به اوکراین است یا خیر.

به گزارش رویترز، این سفر که بالاترین سطح سفر ایالات متحده به ونزوئلا در سال‌های اخیر است، به‌عنوان بخشی از تلاش ایالات متحده برای منزوی کردن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، انجام می‌شود.

برخی تحلیلگران معتقدند درصورتی‌که واشنگتن بخواهد نفت روسیه را تحریم کند، ونزوئلا می‌تواند جایگزین مناسبی برای این موضوع باشد. اگرچه در صورت تصمیم به این کار، واشنگتن باید تحریم‌های ونزوئلا را رفع کند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت که مقامات ایالات متحده و ونزوئلا روز شنبه مذاکراتی را برگزار کردند اما به توافقی نرسیدند. مشخص نیست که آیا جلسه دیگری برگزار خواهد شد یا خیر.

 این دیدار که مقامات ارشد کاخ سفید و وزارت امور خارجه شرکت داشتند، اولین بار توسط نیویورک تایمز گزارش شد. کاخ سفید و وزارت امور خارجه به درخواست برای اظهار نظر در رابطه با این ملاقات پاسخ ندادند.

دولت ایالات متحده در سال‌های اخیر از تماس مستقیم با دولت سوسیالیست مادورو اجتناب کرده است. دو کشور روابط دیپلماتیک خود را در سال ۲۰۱۹ و در بحبوحه کمپین تحریم‌های ایالات متحده و فشار دیپلماتیک باهدف برکناری مادورو، متحد قدیمی پوتین، قطع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده و ده‌ها کشور دیگر، انتخاب مجدد مادورو در سال ۲۰۱۸ را نپذیرفتند و در عوض، خوان گوایدو، رهبر مخالفان را به‌عنوان رئیس جمهوری قانونی کشور به رسمیت شناختند.

اما مادورو با حمایت ارتش و همچنین روسیه، چین، کوبا و ایران قدرت خود را حفظ کرده است. دولت جو بایدن تاکید کرده است که تحریم‌های بخش نفت ونزوئلا را لغو نخواهد کرد، مگر اینکه مادورو گام‌های مشخصی برای برگزاری انتخابات آزاد بردارد.

 درحالی‌که صادرات نفت ونزوئلا ضربه بزرگی خورده است، شرکت‌های نفتی و بانک‌های روسیه نقش کلیدی در کمک به مادورو و شرکت نفت دولتی این کشور برای دور زدن تحریم‌ها ایفا کرده‌اند.

ایالات متحده و متحدانش تحت فشار فزاینده ای قرار گرفته اند تا روسیه را به دلیل حمله نظامی به اوکراین با تحریم صادرات نفت و گاز روسیه بیشتر مجازات کنند و کاخ سفید گفته است که همه گزینه ها روی میز باقی می مانند. برخی از مفسران پیشنهاد کرده‌اند که کاهش تحریم‌ها علیه ونزوئلا می‌تواند منبع جایگزینی برای تامین انرژی جهانی باشد، اما منتقدان معتقدند که نباید اجازه داد مادورو بدون تغییر رفتارش از آن سود ببرد.

 ونزوئلا در ۲۵ فوریه ایالات متحده و ناتو را مقصر بحران اوکراین دانست، هرچند که «نگرانی خود را از بدتر شدن بحران» در آنجا ابراز کرد. کوبا و نیکاراگوئه نیز از موضع پوتین در قبال اوکراین دفاع کرده اند. به گزارش خبرگزاری اینترفکس به نقل از کرملین، پوتین و مادورو در یک تماس تلفنی در اول مارس در باره وضعیت اوکراین گفت‌وگو کردند و در مورد افزایش مشارکت استراتژیک بین روسیه و ونزوئلا گفتگو کردند.

بیشتر از جهان