رئیس سازمان پدافند غیرعامل: ناتو برای ایران هم تهدید است

«با شرایط فعلی دیگر آمریکا قادر نخواهد بود که در شورای امنیت سازمان ملل، علیه ایران در حوزه برجام، اجماع ایجاد کند»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنان معتقد است که اقدامات روسیه در مقابل غرب به نفع ایران تمام می‌شود- عکس از ایرنا

درحالی‌که این روزها سیاستمداران و رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین حمایت می‌کنند و با استراتژی «نگاه به شرق» تمامی اهداف خود را به تصمیمات مسکو گره‌زده‌اند، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با یادآوری حمایت روسیه از حضور نظامی ایران در سوریه و حفظ بشار اسد، حرکت ناتو به سمت شرق را برای ایران هم تهدید تلقی کرد.

به گزارش آفتاب، او که در نخستین جلسه از دوره آموزشی تخصصی جهاد تبیین سخنرانی می‌کرد، به تکرار مواضع ولادیمیر پوتین در قبال حمله نظامی به اوکراین پرداخت و افزود: با شرایط فعلی دیگر آمریکا قادر نخواهد بود که در شورای امنیت سازمان ملل، علیه ایران در حوزه برجام، اجماع ایجاد کرده و ما را به سمت صدور قطعنامه ببرد، افزود: این امر فرصتی برای ماست که افزایش قدرت چانه‌زنی ما را مذاکرات برجام به دنبال خواهد داشت.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است: «ما ضمانت‌نامه کتبی خواسته‌ایم که روند کنونی آغاز شده توسط ایالات متحده به‌هیچ‌وجه به حق ما برای همکاری آزاد و کامل تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی با جمهوری اسلامی ایران لطمه‌ای وارد نمی‌کند.»

روز گذشته میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز توییتی با این مضمون منتشر کرد: «با آقای انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین ملاقات کردم. ما تعدادی سؤال را مطرح کردیم که اکنون باید به‌درستی به آن‌ها پرداخته شود تا از همکاری آرام هسته‌ای غیرنظامی با ایران اطمینان حاصل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درواقع به نظر می‌رسد که روسیه با کارت ایران بر سر مناقشه اوکراین بازی می‌کند؛ اما رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنان معتقد است که اقدامات روسیه به نفع ایران تمام می‌شود.

او در بخشی دیگر از سخنانش گفت که ورود روسیه به جریان سوریه، سبب شد تا محور مقاومت، از یک ظرفیت نیرو هوایی قوی برخوردار شود همچنان که استفاده از ظرفیت روسیه، فرصت خوبی علیه نیرو‌های استکبار جهانی، اسرائیل و داعش بود.

این در حالی است که روسیه پس از حضور در سوریه توانست در آنجا پایگاه نظامی دائمی برپا کند و ده‌ها قرارداد اقتصادی برای بازسازی با این کشور منعقد کند. از سوی دیگر روسیه بارها جلوی اقدامات ایران علیه اسرائیل را گرفته است و علیرغم اطلاع پیشین از حمله هوایی اسرائیل به نیروهای حزب الله و سپاه قدس، از واکنش نسبت به آن خودداری کرده است.

همچنین، ایران هزینه مالی و اقتصادی زیادی برای ماندن بشار اسد متحمل شد. بنا به گفته حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، ایران ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار در جنگ سوریه هزینه کرده است. محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران نیز دی ماه گذشته گفت که ایران ظرف ۳۰ سال گذشته میلیاردها دلار در منطقه هزینه کرده است.

وقتی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در دسامبر ۲۰۱۷ با حضور در پایگاه «حمیمیم» سوریه که نیروهای روس در آن مستقر هستند، خبر از کاهش تعداد نیروهای نظامی روسیه در سوریه داد، به نظر می‌رسید که این کشور قصد دارد بعد از دو سال دخالت مستمر در سوریه از حضور خود در این کشور بکاهد. این در حالی است که وی در همین پایگاه گفت که کشورش دو پایگاه هوایی حمیمیم و پایگاه دریایی طرطوس در غرب سوریه را به صورت دائمی حفظ خواهد کرد.