انفجار در مسجدی در پیشاور ۳۰ کشته و ۵۰ زخمی برجا گذاشت

انفجار زمانی رخ داد که نمازگزاران شیعه در حال خواندن نماز جمعه در مسجد بودند

ظهر جمعه ۱۳ اسفند (۴ مارس)، انفجار انتحاری یک مسجد شیعیان در منطقه کوچا ریسالدار پیشاور پاکستان را لرزاند. روزنامه «دان» پاکستان به نقل از مسئولان بیمارستان لیدی ریدینگ، گزارش داده که این انفجار ۳۰ کشته و بیش از ۵۰ مجروح بر جای گذاشته است. این انفجار زمانی رخ داد که نمازگزاران برای ادای نماز جمعه در مسجد تجمع کرده بودند.

کمیته حقوق بشر پاکستان اعلام کرد بر اساس گزارش‌های اولیه، دو مهاجم ابتدا سعی کردند وارد مسجدی در بازار قصه‌خوانی شهر پیشاور شوند و به سمت نیروهای پلیس که مسئولیت نگهبانی مسجد را داشتند تیراندازی کردند که در نتیجه این تیراندازی، یک پلیس کشته و دیگری به شدت مجروح شد. به گزارش این کمیته، یکی از مهاجمان در درگیری با پلیس کشته شد و مهاجم دیگر به داخل مسجد دوید و خودش را منفجر کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد علی سیف، سخنگوی ایالت خیبر پختونخواه، به روزنامه دان گفت که دو مهاجم در این حمله دست داشتند و دست‌کم ۳۰ تن در اثر این انفجار کشته شده‌اند. بازار قصه‌خوانی پیشاور، جایی که این مسجد در آن‌جا واقع شده، به دلیل وجود بازاری قدیمی، یکی از نقاط پرجمعیت شهر است.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

این حمله در ادامه حمله‌های مرگبار چند ماه اخیر، بار دیگر جامعه پاکستان را به‌شدت نگران کرده است. گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری پاکستان حاکی از آن است که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، فعالیت شبه‌نظامیان مسلح در آن کشور افزایشی بی‌سابقه یافته است.

بر اساس پژوهش اندیشکده مطالعات امنیت و منازعه پاکستان (PICSS) که اوایل ژانویه منتشر شد، از اوت سال گذشته تا اوایل ژانویه، حملات شورشیان در پاکستان ۵۶ درصد افزایش یافته است. هرچند در پاکستان چندین گروه شبه‌نظامی فعالیت دارند، بیشترین حمله‌ها را تحریک طالبان پاکستان (TTP)، ارتش آزادی‌خواه بلوچستان و داعش خراسان انجام می‌‌دهند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، نیز در ماه‌های اخیر، بارها از افزایش خشونت‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است بیشتر شورشیانی که در داخل پاکستان دست به حمله‌های تروریستی می‌زنند در خاک افغانستان پناهگاه دارند.

شیخ احمد رشید، وزیر کشور پاکستان، نیز اوایل فوریه به یکی از رسانه‌های پاکستانی گفت علاوه بر اعضای تحریک طالبان پاکستان و ارتش آزادی‌خواه بلوچستان، بقیه شورشیان پاکستانی نیز در استان‌های پکتیا، ننگرهار، لوگر، خوست و کنر افغانستان پناهگاه دارند و از آن‌جا حمله‌هایشان در خاک پاکستان را سازماندهی می‌کنند.

بیشتر از جهان