نخست‌وزیر اسرائیل: توافق هسته‌ای با ایران اسرائیل را محدود نمی‌کند

نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی در دفتر مرکزی موساد گفت در آستانه لحظه رویارویی با حقیقت قرار داریم

بر‌ اساس توافق برجام، بسیاری از محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تحریم‌های جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۵ برچیده می‌شوند‌ـ Tsafrir Abayov/AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل، روز سه‌شنبه اول مارس، گفت هرگونه توافق میان قدرت‌های جهانی و ایران در هر زمانی که صورت گیرد، اسرائيل را محدود نمی‌کند.

به گزارش اورشلیم پست، نخست‌وزیر اسرائيل در سخنرانی در دفتر مرکزی موساد (سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائيل) گفت: «این توافق ما را به چیزی موظف نمی‌کند و زمان‌بندی دو سال و نیمی که پس‌ از آن ایران اجازه دارد سانتریفیوژهای فراوانی را نصب کند هم ما را به چیزی موظف نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر‌ اساس توافق برجام که قدرت‌های جهانی و ایران درباره بازگشت به آن در وین با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند، بسیاری از محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تحریم‌های جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۵ برچیده می‌شوند. از بند کاهش تحریم‌ها در این توافق‌نامه با عنوان «بند غروب» یاد می‌شود. نفتالی بنت گفت: «ازنظر ما چیزی به‌عنوان غروب وجود ندارد. آفتاب هیچ‌گاه بر امنیت اسرائيل و خیر شهروندان این کشور غروب نمی‌کند.»

نخست‌وزیر اسرائيل با اشاره به جنگ در اوکراین گفت: «زمانی که جهان تقریبا یک‌شبه تاریک و خطرناک می‌شود، همه ما بهتر به اهمیت قدرت پی می‌بریم.» او افزود:‌ «ماموریت بزرگ و برجسته‌ای که بر دوش موساد است، جلوگیری از ظهور ایران اتمی است. این ماموریتی است که شما سال‌ها است با آن درگیرید، اما به نظر می‌رسد که در آستانه لحظه رویارویی با حقیقت قرار داریم.»

این سخنان نخست‌وزیر اسرائيل در حالی است که گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام به مرحله نهایی رسیده است. با این‌ حال، هر دو طرف می‌گویند اختلاف‌های عمده‌ بر سر موارد اساسی همچنان پابرجا است.