رویترز: خرید نفت چین از ایران افزایش چشمگیری داشته است

یک گزارش، کل صادرات نفت ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه را بیش از یک میلیون بشکه در روز تخمین می‌زند

رکوردشکنی خرید چین از ایران به معنای عرضه کمتر نفت ایران برای خریداران قبلی مانند پالایشگاه‌های هندی و اروپایی است- REUTERS/Raheb Homavandi

گزارش‌ها نشان می‌دهد چین خرید نفت از ایران را به میزان چشمگیری افزایش داده و از اوج آن در سال ۲۰۱۷، پیش از تحریم‌های آمریکا، نیز فراتر رفته است.

به گزارش رویترز،‌ چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، در بحبوحه مذاکرات تهران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام، خرید نفت از ایران را افزایش داده است. این افزایش پس از آن است که در جریان دور جدید مذاکرات هسته‌ای، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تصمیم گرفت برخی تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌های چینی را اجرا نکند.

بر اساس برآورد سه ردیاب نفتکش، واردات چین در ماه ژانویه از ۷۰۰ هزار بشکه در روز فراتر رفته است. به این ترتیب، این میزان واردات از اوج ۶۲۳ هزار بشکه‌ای گمرک چین در سال ۲۰۱۷، پیش از اعمال مجدد تحریم‌های دونالد ترامپ بر صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۸، بیشتر است.

این در حالی است که در ماه‌های نوامبر تا دسامبر ۲۰۲۱، نیز یک ردیاب میزان واردات را به طور متوسط ۷۸۰ هزار بشکه در روز برآورد کرد.

در شرایط کنونی که پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت‌ نفت خام به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار رسیده است، بازگشت نفت ایران به بازار به کاهش قیمت نفت منجر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته تاجران، رکوردشکنی خرید چین از ایران به معنای عرضه کمتر نفت ایران برای خریداران قبلی مانند پالایشگاه‌های هندی و اروپایی است که منتظرند تحریم‌ها کاملا رفع شود و به جمهوری اسلامی ایران اجازه داده شود صادرات نفت را از سرگیرد. آن‌ها همچنین معتقدند که این موضوع به آن معنا است که نفت ارزان‌تر ایران عرضه گسترده نفت رقبا مانند برزیل و کشورهای غرب آفریقا را هم متوقف می‌کند.

وزارت خارجه چین در پاسخ به رویترز درباره خرید نفت از ایران، از ارائه جزئیات خودداری کرد اما تاکید داشت که پکن از واشنگتن می‌خواهد تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را بردارد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به این موضوع گفت که واشنگتن از خرید نفت چین از ایران آگاه است و این موضوع را با پکن در میان گذاشته است.

در خط مقدم خرید چین، پالایشگاه‌های مستقل قرار دارند که به گفته معامله‌گران، به دلیل قیمت‌های تخفیف‌خورده و ارزان نفت ایران نسبت به گذشته اشتیاق بیشتری از خود نشان می‌دهند.

معامله‌گران می‌گویند که محموله‌های ایران در ماه ژانویه، پنج دلار در هر بشکه کمتر از برنت معیار معامله شده است. به گفته آن‌ها، چنین قیمتی در مقایسه با اواخر سال ۲۰۲۱، ثبات نشان می‌دهد و در مقابل نفت برزیل که هفت دلار بالاتر است، خریداران را به سمت نفت ارزان‌تر ایران سوق می‌دهد.

شرکت مشاوره پترولجستیک که مسائل مربوط به نفت را دنبال می‌کند، اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران در ماه دسامبر به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت که تقریبا بالاترین سطح در سه سال اخیر است. دانیل گربر، مدیرعامل این شرکت، گفت: «صادرات نفت ایران عمدتا از طریق مسیرهای پیچیده و واسطه‌ها به چین می‌رود و هر ماه حجم کمی نیز به سوریه وارد می‌شود.»

پترولجستیک کل صادرات نفت ایران در ژانویه را نزدیک به ۸۰۰ هزار بشکه در روز و در فوریه،۷۰۰ هزار بشکه در روز ارزیابی کرد.

درعین حال، اویل ایکس، یکی دیگر از شرکت‌های تحلیل داده، صادرات نفت ایران را در ماه‌های ژانویه و فوریه، بیش از یک میلیون بشکه در روز تخمین زده است.

گمرک چین که اولین واردات رسمی نفت ایران را در دسامبر گزارش داد، قرار است اطلاعات مربوط به ماه‌های ژانویه و فوریه را در ماه مارس منتشر کند.

در صورت احیای برجام، انتظار می‌رود ایران فروش خود به پالایشگاه‌های مستقل چینی را کاهش دهد، اما بعید است از این مشتریان که در دو سال گذشته، منبع درآمد بیش از ۲۰ میلیارد دلاری آن بوده‌اند، کلا چشم‌پوشی کند.

بیشتر از اقتصاد