درخواست بیش از پنج هزار اوکراینی برای مهاجرت به اسرائیل

افراد متقاضی باید دست‌کم یک جد مادری یا پدری یهودی داشته باشند تا به شهروندی اسرائیل درآیند

آژانس یهود در هفته گذشته، برای کمک به یهودیان اوکراینی که مایل به مهاجرت‌اند، یک خط تلفن اختصاص داده‌ است- Attila KISBENEDEK / AFP

آژانس یهود روز دوشنبه اعلام کرد که پس از حمله روسیه به اوکراین، بیش از پنج هزار اوکراینی درباره مهاجرت به اسرائیل پرس‌و‌جو کرده‌اند. به گزارش رادیو فرانسه، این آژانس که در سال ۱۹۲۹ و قبل از تاسیس اسرائیل ایجاد شده است، درخواست مهاجرت یهودیان به اسرائیل را بررسی می‌کند.

در پی حمله روسیه به اوکراین، این سازمان نیمه‌دولتی که مسئول نظارت بر مهاجرت به اسرائیل است، برای کمک به پناهندگان اوکراینی که خواهان مهاجرت به اسرائیل‌اند، در مرزهای اوکراین با لهستان، مولداوی، رومانی و مجارستان ایستگاه‌هایی ایجاد کرده است. 

در بیانیه این سازمان آمده است که این ایستگاه‌ها به نام مراکز بررسی «آلیا» به منظور «کمک فوری به موج‌های در انتظار مهاجرت به دلیل جنگ در اوکراین» ایجاد شده‌اند و در صورت نیاز، به تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد. هزینه این امور را فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی و دیگر حامیان مالی در سراسر جهان تامین می‌کنند.

یک سخنگوی این سازمان به خبرگزاری فرانسه گفت که آن‌ها در هفته گذشته، برای کمک به یهودیانی که مایل به مهاجرت‌اند، یک خط تلفن اختصاص داده و تاکنون بیش از پنج هزار درخواست ثبت کرده‌اند. بنا به مقررات جدید بازگشت به اسرائیل، افراد متقاضی باید دست‌کم یک جد مادری یا پدری یهودی داشته باشند تا به شهروندی اسرائیل درآیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه، ۲۲ فوریه، دو روز پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین، نیویورک تایمز در‌ گزارشی، به خطر جنگ برای یهودیان اوکراین و یادآوری خاطرات وحشت‌های گذشته پرداخت. روز چهار‌شنبه ۲۳ فوریه نیز روزنامه هاآرتص، چاپ اسرائیل، نوشت: «در حالی که نیروهای روسیه پس از به‌رسمیت شناختن دو رژیم جدایی‌طلب در شب دوشنبه، به شرق اوکراین وارد می‌شوند، رهبران یهودی محلی، هم از آواره شدن جامعه خود بر اثر درگیری‌ها نگران‌‌اند و هم می‌ترسند که کرملین برای مشروعیت‌زدایی از کشور آن‌ها به تحریک احساسات یهودستیزانه متوسل شود.»

حالا پس آغاز از جنگ، وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد که از روز پنجشنبه، دست‌کم دو هزار اسرائیلی اوکراین را ترک کرده‌اند و تخمین زد که حداقل شش هزار اسرائیلی دیگر در این کشور باقی مانده باشند.

در همین حال، وزارت خارجه فلسطین اعلام کرد که برای کمک به حدود دو هزار و ۶۰۰ فلسطینی در اوکراین، از جمله صدها دانشجو، تلاش می‌کند. احمد الدیک، سخنگوی وزارت خارجه فلسطین، گفت که کارکنان سفارت فلسطین به ده‌ها دانشجویی که به رومانی و لهستان رفته‌اند، کمک کرده‌اند و در انتظار سایر دانشجویان‌اند.