امیرعبداللهیان: ایران آماده یک توافق «فوری» است

اظهارات ضد و نقیض مقام‌های ایران در خصوص برجام ادامه دارد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای توافق فوری اعلام آمادگی کرد‌ـ AFP / EU DELEGATION IN VIENNA 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه گفت در صورتی که قدرت‌های غربی اراده واقعی نشان دهند، ایران آماده است تا گفت‌وگوها را برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خود با قدرت‌های جهانی «فورا» به نتیجه برساند.

او در حساب توییتر خود نوشت: «ما با جديت در حال بررسی متن توافق هستیم. امروز با آقای بورل تلفنی گفت‌وگو داشتم. همکارم آقای باقری نیز با مورا در تماس و مشورت است. همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاشیم. خطوط قرمز خود را به طرف غربی منعکس کرده‌ایم. در صورت وجود اراده واقعی آن‌ها، آماده توافق خوب و فوری هستیم.»

در همین ارتباط، ند پرایس، سخنگوی کاخ سفید، در نشستی رسانه‌ای در روز چهارشنبه ۲۳ فوریه، با اشاره به گفت‌و‌گوهای بازگشت به برجام در وین گفت: «پیشرفت‌های عمده‌ای صورت گرفته است و به یک توافق ممکن نزدیک هستیم؛ اما مسائل حل نشده‌ای باقی مانده است.»

او با تأکید بر این که «زمان کمی باقی است»، افزود: «با این که مسائل مورد اختلاف بسیار کم شده است، اما تا زمانی که روی همه مسائل توافق صورت نگیرد، هیچ توافقی در کار نیست.»

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: «اگر ایران در وین جدیت نشان بدهد، ما بر این باوریم که در زمانی کوتاه، شاید در چند روز، به توافق برسیم؛ اما اگر این مدت طولانی شود، گفت‌و‌گوها در معرض خطر شکست است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مشتاق امضای هرچه سریع‌تر توافق برجام است، محمود نبویان، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت: «همان برجام قبل را دوباره تحمیل خواهند کرد.»

به گزارش ایلنا، او در تذکری در صحن علنی مجلس با بیان این که دلیل نامطلوب بودن متن نهایی این است که قرار نیست تحریم‌ها برداشته شود و به ما تضمین بدهند که از برجام خارج نشوند، گفت: «مذاکرات به نقطه آخر رسیده است؛ یعنی متن نهایی را که آماده شده آوردند؛ اکنون در شورای عالی امنیت ملی متن نهایی مورد بحث است و این متن آن متنی نیست که مطلوب ایران باشد.»

به گفته وی، طرف‌های غربی در مورد لغو تحریم‌های «آیسا» و «کاتسا» هم به هیچ عنوان تعهد نداده‌اند.

با توجه به این گفته‌ها، به نظر می‌رسد که مقام‌های ایرانی هنوز در خصوص برجام اختلاف نظرهای جدی دارند.

به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، تهران در چند گام از تعهدهای هسته‌ای خود در برجام عبور کرد؛ ازجمله، در تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و افزایش غنی‌سازی اورانیوم.

آمریکا اعلام کرده است که برای لغو تحریم‌ها، ابتدا ایران باید به تعهدهای خود بازگردد، اما جمهوری اسلامی ایران می‌گوید آمریکا اول  از توافق خارج شد و از این رو، واشنگتن اول باید به تعهدهای خود بازگردد و برای این منظور ابتدا باید همه تحریم‌های اعمال شده را لغو کند.

آمریکا می‌گوید بسیاری از تحریم‌های جدید با برنامه هسته‌ای ایران بی‌ارتباط‌اند و درخواست لغو همه تحریم‌ها موضوعیت ندارد.

مذاکرات وین در ماه‌های گذشته درباره گام‌هایی که دو طرف باید با هم برای رسیدن به هدف بردارند، متمرکز بوده است.