وزیر بهداشت: کنترل جمعیت پروژه دشمن است

به گفته وزیر بهداشت ایران، افرایش جمعیت فرمان علی خامنه‌ای است و باید اجرا شود

«طرح جمعیت و تعالی خانواده» معروف به طرح «جوانی جمعیت» اقدام مجلس یازدهم برای تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای است - عکس از برنا

در پی دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران برای افزایش جمعیت، همه نهادهای دولتی و رسمی برای تامین نظر او بسیج شده‌اند. در حالی که بسیاری از کارشناسان شرایط و زیرساخت‌های کشور را برای افزایش جمعیت کافی نمی‌دانند، دولت بی‌توجه به هشدارها همچنان تلاش می‌کند تا مردم را به سمت فرزندآوری تشویق کند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در تازه‌ترین اظهار نظرش، با این ادعا که کاهش رغبت مردم به فرزندآوری پروژه دشمن است و ما به این موضوع به‌عنوان تکلیف شرعی نگاه می‌کنیم، گفت: «در پروژه‌های مختلف، دشمن نتوانست هیچ صدمه‌ای به ما وارد کند، بلکه ما را محکم‌تر کرد. تنها موضوعی که متاسفانه دشمن به دست خود ما آن را اجرایی کرد، کنترل جمعیت بود.»

به گزارش ایلنا، او که در اولین جلسه «قرارگاه عملیاتی حمایت از سلامت خانواده و جوانی جمعیت» حضور یافته بود، طرح افزایش جمعیت را «فرمان علی خامنه‌ای» عنوان کرد و افزود: «متاسفانه در چند سال اخیر شاهد عدم علاقه مردم به فرزندآوری و درپی آن با رشد منفی جمعیت مواجه هستیم، که این موضوع برای آینده کشور خوب نیست.»

به گفته وی، شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» علاقه مردم به فرزندآوری را کاهش داده است و حل این مسئله نیاز به اقدام فرهنگی دارد.

«طرح جمعیت و تعالی خانواده» معروف به طرح «جوانی جمعیت»، اقدام مجلس یازدهم برای تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای است. رهبر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۲ از همه دستگاه‌های اجرایی کشور خواست که افزایش جمعیت کشور را در دستور کار قرار دهند. پس ‌از این که سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای به نهادهای اجرایی ابلاغ شد، رسانه‌های وابسته به حکومت ایران تبلیغات در مورد وجود بحران جمعیت در ایران را آغاز کردند. هم‌زمان، برای مواردی مثل پیشگیری از بارداری ناخواسته و سقط جنین محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی ایجاد شد و کار به آنجا رسید که مجلس شورای اسلامی برای حذف غربالگری پیش از تولد نیز اقدام کرد.

دستگاه‌های حکومتی در حالی ادعا می‌کنند ایران با بحران جمعیت مواجه است که در چهار دهه گذشته، افزایش مشکلات اقتصادی، ناپایداری‌های اجتماعی، و نبود آزادی‌های مدنی انگیزه بسیاری از جوانان برای تشکیل خانواده و فرزندآوری را از بین برده است. با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به‌جای حل مشکلاتی که ریشه در سیاست‌های اجرایی دارد، درصدد افزایش جمعیت فقیر کشورند.

اما در حالی که فعالان اجتماعی انتقادهایی به اجرای این طرح دارند، زهره سادات لاجوردی، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: «برخی از افراد با برداشت‌های غلط و اشتباهی که از برخی مواد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارند، به‌نوعی سیاه‌نمایی کرده و اطلاعات غلط منعکس می‌کنند... مجلس قطعا با مسئولانی که اخبار غلطی درباره قانون جوانی جمعیت انتشار می‌دهند، برخورد می‌کند.»

در این شرایط، به نظر می‌رسد که نه‌تنها انتقاد درباره افزایش جمعیت گوش شنوا ندارد، بلکه حتی منتقدان نیز زیر فشار قرار می‌گیرند تا خواست رهبر جمهوری اسلامی ایران به هر نحو ممکن اجرا شود.