حمایت اسرائیل از اوکراین به روابط مسکو و تل‌آویو در سوریه آسیب‌‌ می‌رساند

مسکو اعلام کرد که حاکمیت دولت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت نمی‌شناسد

دیدار سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با همتای اسرائیلی‌اش یائیر لاپید‌ در نهم سپتامبر ۲۰۲۱ - Alexander NEMENOV / AFP

اسرائیل با اعلام علنی حمایت از اوکراین و محکومیت تهاجم روسیه، خود را وارد جنگ روسیه و اوکراین کرد.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، موضع کشورش را در قبال حمله روسیه به اوکراین اعلام کرد و افزود: «حمله روسیه به اوکراین نقض جدی نظم جهانی است و اسرائیل این حمله را محکوم می‌کند و آماده ارائه کمک‌های بشردوستانه به شهروندان اوکراینی است».

به دنبال اعلام تل‌آویو مبنی بر لزوم ایجاد گروه ویژه برای پیگیری تحولات جنگ اوکراین، روابط بین تل‌آویو و مسکو دچار تنش شد و روسیه اعلام کرد که بلندی‌های جولان بخش جدایی‌ناپذیر از خاک سوریه است و مسکو حاکمیت اسرائیل بر این منطقه را هرگز به رسمیت نمی‌شناسد.

برخی این اعلامیه را پیام روشنی از روسیه به اسرائیل می‌دانند که ابعاد آن فراتر از حوزه دیپلماسی است و با توجه به ادامه بمباران هوایی اسرائیل در سوریه، جنبه امنیتی-نظامی نیز دارد.

در همین حال، اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «در مورد تحولات اخیر و تشدید خطر در شرق اوکراین‌ ابراز نگرانی می‌کند و امیدوار به یافتن راه‌حلی دیپلماتیک است که منجر به ایجاد آرامش در منطقه شود و در صورت درخواست، اسرائیل آماده است در این زمینه همکاری و تلاش کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات امنیتی

از زمان اعلام حمله روسیه به اوکراین، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نشست‌های متعددی را با حضور یائیر لاپید‌، وزیر امور خارجه، بنی گانتز، وزیر دفاع و مسئولان شورای امنیت ملی برگزار کرد و جلسات مزبور تا اواخر روز پنجشنبه گذشته ادامه داشت.

اسرائیلی‌ها میزان تاثیر جنگ اوکراین بر وضعیت امنیتی شمال، جایی که نیروهای روسیه در آن حضور دارند، پایبندی اسرائیل به مواضع منطقه‌ای آن و راهبرد «نبرد بین جنگ‌ها» یعنی ادامه حمله‌های هوایی به اهداف و مواضعی در سوریه با ادعای جلوگیری از استقرار نیروهای وابسته به ایران یا انتقال سلاح از سوریه به لبنان را موردبحث و بررسی قرار دادند.

در پی بمباران اخیر اسرائیل به سوریه و آسیب‌های ناشی از آن، نهادهای امنیتی و سیاسی نسبت به سیاست اسرائیل در قبال سوریه به‌ویژه در این دوره پرتنش هشدار دادند، زیرا این بمباران منطقه را به انبار باروتی تبدیل می‌کند که امکان انفجار آن در هرلحظه وجود دارد.

از سوی دیگر در این نشست‌ها چگونگی اجرای طرح اسرائیل برای انتقال بیش از ۲۰۰ هزار یهودی از اوکراین به اسرائیل و بازگرداندن حدود هشت هزار شهروند اسرائیلی ازجمله بیش از دو هزار دانشجو که در دانشگاه‌های اوکراین مشغول تحصیل‌اند نیز مورد بررسی قرار گرفت.

تل‌آویو سعی دارد شهروندان اسرائیلی مقیم اوکراین را از طریق سفارتخانه‌هایش در اوکراین، لهستان، رومانی، مولداوی، مجارستان و اسلواکی خارج کند و نمایندگان اسرائیلی برای تسهیل خروج شهروندان اسرائیلی از اوکراین خود را به گذرگاه‌های زمینی هم‌مرز با اوکراین رسانده‌اند.

 
دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه