آمریکا مجری «نورد استریم۲» برای انتقال گاز روسیه به اروپا را تحریم کرد

بایدن: اگر روسیه به افزایش تنش ادامه دهد، ما از برداشتن گام‌های دیگر ابایی نداریم

HANDOUT / NORD STREAM 2 AG / AFP

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه، ۲۳ فوریه، اعلام کرد که دولت او شرکت «نورد استریم۲ ای‌جی»، شرکت مجری طرح ساخت خط‌لوله انتقال گاز روسیه به اروپا، را تحت تحریم قرار خواهد داد.

جو بایدن در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرد، گفته است:«از وقتی که روسیه اعزام نیرو به مرزهای اوکراین را آغاز کرد، ایالات متحده از نزدیک با متحدان و شرکای خود همکاری کرد تا پاسخی محکم و واحد بدهد.»

او افزوده است: «همان طور که اوایل این ماه هنگام دیدار با صدراعظم (آلمان - اولاف) شولتز گفتم، آلمان در این مسیر یک رهبر است و ما تلاش‌های خود را از نزدیک هماهنگ می‌کنیم تا اگر روسیه باز هم به اوکراین تجاوز کند، خط لوله نورد استریم۲ متوقف شود.»

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «روز گذشته و بعد از مشورت‌های نزدیک دو دولت، آلمان اعلام کرد که تایید خط‌ لوله را متوقف می‌کند. امروز، من به دولتم دستور دادم تحریم‌هایی را بر نورد استریم۲ و مدیران آن اعمال کند.»

جو بایدن با بیان اینکه این اقدام بخشی از تحریم‌هایی است که در واکنش به اقدامات روسیه در اوکراین در نظر گرفته شده است، افزود: «اگر روسیه به افزایش تنش ادامه دهد، ما از برداشتن گام‌های دیگر ابایی نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اروپا به‌شدت به واردات انرژی از روسیه وابسته است و اجرای طرح ۱۱ میلیارد دلاری نورد استریم۲ و خط لوله ۱۲۲۰ کیلومتری آن، برای انتقال گاز طبیعی از غرب روسیه به شمال‌ شرق آلمان تهیه شده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه از قول یک مقام آگاه خبر داد که آمریکا نشانه‌هایی مبنی بر قصد روسیه برای استفاده از نیروهای ذخیره ارتش و گارد ملی مشاهده کرده است، و این یعنی مسکو اهداف بلندمدتی در سر دارد.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز گزارش داده است که روسیه عملیات تخلیه کارکنان سفارت خود در کی‌یف را آغاز کرده است، و دولت اوکراین نیز از شهروندان خود خواسته است که هر چه سریع‌تر خاک روسیه را ترک کنند.

از زمانی که روسیه ده‌ها هزار نیروی نظامی و تجهیزات سنگین را به مرزهای اوکراین اعزام کرد، کشورهای غربی از احتمال حمله روسیه به اوکراین ابراز نگرانی کرده‌‌اند و درباره پیامدهای آن به مسکو هشدار داده‌اند.

با این حال، تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از حمله احتمالی روسیه به اوکراین تا کنون به نتیجه نرسیده است.

بیشتر از جهان