تسلط طالبان بر افغانستان گروه‌های افراطی را جسور کرده است

افغانستان با حضور طالبان می‌تواند به قطبی برای جذب افراط‌گرایان بریتانیایی تبدیل شود

زیرساخت‌ها و شبکه‌های ارتباطی تروریستی پس از تسلط طالبان در افغانستان در حال بازسازی است‌ـ JAVED TANVEER / AFP

کن مک‌کالوم، رئیس سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا (MI5)، در گفت‌وگو با روزنامه دیلی‌میل هشدار داد که افغانستان با گذشت فقط چند ماه از خروج نیروهای غربی، دوباره به محل پرورش جهادی‌ها تبدیل شده است که تهدیدی برای بریتانیا خواهند بود. او از تلاش مسلمانان تندرو بریتانیایی برای سفر به افغانستان و پیوستن به طالبان خبر داد و تسلط طالبان را سبب قوت قلب گروه‌های افراطی و تروریستی خواند.

دیلی‌میل به نقل از مک‌کالوم نوشت‌ زیرساخت‌ها و شبکه‌های ارتباطی تروریستی پس از تسلط طالبان در افغانستان در حال بازسازی است. این مقام ارشد اطلاعاتی بریتانیا گفت: «سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا به افزایش تروریسم الهام‌گرفته از طالبان و رشد مجدد و احتمالی توطئه‌ها به سبک القاعده توجه دارد و دارد برای مقابله با آن‌ها آماده می‌شود.»

او در ادامه افزود این سازمان شماری از مسلمانان تندرو را که در تلاش بودند از بریتانیا به افغانستان سفر کنند، شناسایی کرده است. به گفته کالوم، افغانستان با حضور طالبان می‌تواند مانند سوریه که صدها نفر برای پیوستن به گروه تروریستی داعش به آن هجوم بردند، به قطبی برای جذب افراط‌گرایان بریتانیایی تبدیل شود. او گفت: «ما به‌وضوح دیده‌ایم که برخی از افراد علاقه‌مند سفر به افغانستان به دنبال این اهداف افراط‌گرایانه‌اند.» مک‌کالوم همچنین هشدار داد که گروه‌های تروریستی ممکن است بتوانند در افغانستان احیا شوند و عملیات‌های پیچیده‌ای را برای هدف قرار دادن بریتانیا برنامه‌ریزی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که سازمان اطلاعاتی داخلی بریتانیا در سپتامبر ۲۰۲۱، دو خطر را مطرح کرد، نخست، روحیه‌ای است که وضعیت افغانستان به افراط‌گرایان در بریتانیا می‌دهد و دوم، تشدید خطر گروه‌های تروریستی در داخل افغانستان است که زمینه حمله به غرب از جمله به بریتانیا را ایجاد می‌کند. کالوم با تاکید بر این احتمال‌ها گفت: «ما مواردی از این دو خطر را مشاهده کرده‌ایم.»

به گفته کالوم تا قبل از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تلاش‌ها برای مبارزه با تهدیدهای تروریستی در این کشور در دهه گذشته تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بود؛ اما اکنون خطر بازگشت توطئه‌های پیچیده در مقیاس بزرگ با هدف ایجاد تلفات گسترده وجود دارد مانند طرح خنثی‌شده در سال ۲۰۰۶ برای انفجار مواد منفجره مایع در هفت هواپیمای ترانس آتلانتیک که از فرودگاه هیترو در لندن پرواز می‌کردند.

در همین حال، نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی، هندوستان و حتی دبیرکل سازمان ملل بارها از گسترش فعالیت‌های تروریستی در افغانستان و ایجاد تهدید جدی برای کشورهای منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند. تی.اس تیرامورتی، سفیر دائمی هند در سازمان ملل، روز دوشنبه ۲۵ بهمن، در نشست کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت سازمان ملل متحد از احتمال تبدیل‌ افغانستان به پناهگاه امن برای گروه‌های تروریستی در منطقه سخن گفت.

سفیر دائمی هند در سازمان ملل افزود: «روابط میان طالبان، القاعده و سازمان‌های تروریستی مانند لشکر طیبه و جیش محمد، باعث نگرانی عمیقی می‌شود.» تیرامورتی با اشاره به گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد که وجود رابطه میان القاعده، طالبان و سایر سازمان‌های تروریستی بین‌المللی را تایید کرده بود، گفت این گروه‌ها بر اساس همسویی و روابط ایدئولوژیکی که دارند، همکاری و تعامل با یکدیگر را حفظ کرده‌اند و در آینده نیز آن را گسترش می‌دهند.