صادرات دام از ایران ممنوع شد

وزارت جهاد کشاورزی می‌کوشد تا با ممنوعیت صادرات دام زنده و افزایش عرضه داخلی، از افزایش قیمت گوشت قرمز جلوگیری کند

روند افزایش قیمت گوشت در حالی ادامه دارد که برخی فعالان این صنف پیش‌تر گفتند در عرضه گوشت کمبودی وجود ندارد- عکس:اقتصاد آنلاین

در پی افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار داخلی، دولت ایران تصمیم گرفت که صادرات دام زنده را ممنوع کند. در همین زمینه، عباس عسکرزاده، معاون وزیر جهاد کشاورزی، در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرد: «پیرو مصوبه قرارگاه امنیت غذایی، توقف صدور مجوز صادرات دام سبک و سنگین، با قید فوریت نسبت به خرید باقی‌مانده دام‌های سبک صادراتی که مجوز صادرات آن‌ها توسط مباشران تعیین شده و توسط آن شرکت در سال جاری صادر شده، اقدام و نتیجه به این معاونت منعکس شود.»

در ادامه این نامه آمده است: «این ابلاغیه شامل آن دسته از دام‌هایی که حتی مراحل تشریفات صادرات، از جمله صدور گواهی قرنطینه لاتین آن‌ها انجام شده و در محل گمرکات خروجی در انتظار تایید سیستمی نماینده وزارت متبوع در سامانه ای‌پی‌ال  گمرک هستند، نیز می‌شود.»

در حال حاضر قیمت گوشت گوسفندی کیلویی ۱۴۰ هزار تومان است و گوشت گوساله نیز کیلویی ۱۴۶ هزار تومان عرضه می‌شود، اما بررسی‌های میدانی در بازار نشان می‌دهد که قیمت گوشت قرمز در برخی فروشگاه‌ها به کیلویی ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. 

روند افزایش قیمت گوشت در حالی ادامه دارد که برخی از فعالان این صنف، پیش‌تر خبر داده‌ بودند که در زمینه عرضه گوشت هیچ کمبودی وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام ایران، به خبرگزاری صداوسیما گفته بود که به دلیل زایش‌های خوب پاییزی، جمعیت دام زنده به هشت میلیون راس رسیده است. او گفته بود که نه‌تنها عرضه گوشت در زمستان با مشکلی مواجه نمی‌شود، که در صورت تامین علوفه، در فصل بهار نیز کمبودی وجود نخواهد داشت.

پوریان پیش‌بینی کرده بود که قیمت گوشت قرمز تا پایان سال افزایش نیابد و بتوان مازاد دام موجود را صادر کرد. اما برخلاف گفته او، برخی دیگر از فعالان صنفی احتمال افزایش قیمت گوشت را تا کیلویی ۲۰۰ هزار تومان مطرح کردند. اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، از جمله افرادی بود که به این نکته اشاره کرد و گفت که «صادرات دام زنده» و «کاهش عرضه دام»، افزایش قیمت گوشت در فصل سرما را به دنبال دارد.

در همین زمینه، علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی، از رونق گرفتن بازار صادرات دام ایران خبر داد و گفت که در حال حاضر، دامدار، دام خود را به فروشنده داخلی نمی‌دهد، چراکه فروشنده داخلی دام را کیلویی ۶۲ هزار تومان خریداری می‌کند، اما قیمت صادراتی دام ۹۰ هزار تومان است.

فروش هر کیلوگرم دام زنده به قیمت سه دلار به کشورهای عربی، افزایش تمایل دامداران به صادرات دام را در پی داشته است، اما هم‌زمان، با رونق گرفتن صادرات دام زنده ایران به کشورهای خلیج‌فارس، بازار داخلی دچار نوسان قیمت شده است.

ملکی با اشاره به این نکته که قیمت دام زنده در بازار داخلی ۶۲ هزار تومان اعلام ‌شده است، به خبرگزاری ایلنا گفت: «وقتی قیمت دام زنده این باشد، بعد از این که سر دام بریده شود، حداقل قیمت گوشت آن به (کیلویی) ۱۲۴ هزار تومان می‌رسد.»

بررسی میدانی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که پیش‌بینی اخیر درست از آب درآمده است و در حال حاضر، قیمت گوشت در برخی فروشگاه‌ها از کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم عبور کرده  است.

در این شرایط، به نظر می‌رسد که وزارت جهاد کشاورزی سعی دارد تا با ممنوعیت صادرات دام زنده، از افزایش قیمت گوشت قرمز جلوگیری کند و با ایجاد عرضه بیشتر، قیمت را کاهش دهد.

بیشتر از اقتصاد