وزیر بهداشت واکسن‌های اهدایی لهستان را پس فرستاد: آمریکایی بودند

علی خامنه‌ای واردات واکسن‌های معتبر آمریکایی و انگلیسی به ایران را ممنوع کرده است

«تعداد ۸۲۰ هزار دوز از واکسن‌های اهدایی لهستان از منابع غیرمجاز بوده‌‌اند» - Saeed KHAN / AFP

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، در نامه‌ای به رئیس‌کل گمرک، از او خواست واکسن‌های اهدایی لهستان را به این کشور پس بفرستند. او در نامه خود نوشت: «تعداد ۸۲۰ هزار دوز از واکسن‌های اهدایی لهستان از منابع غیرمجاز بوده‌‌اند.»

وزیر بهداشت در نامه خود، درباره «منابع غیرمجاز» توضیح بیشتری نداد اما خبرگزاری حکومتی فارس با انتشار متن نامه عین‌اللهی نوشت که این واکسن‌ها از نوع آسترازنکا و آمریکایی بوده‌اند. این خبر را محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تایید کرد و گفت: «به دنبال دریافت یک میلیون دوز واکسن کرونا از کشور لهستان، مشخص شد که به رغم مستندات اولیه، ۸۲۰ هزار دوز واکسن از محل مربوطه مبدا آمریکا را داشته است که مراجع نظارتی آن‌ها را به صورت موقت در انبار معاونت بهداشتی به امانت گذاشتند.»

به گفته او، «اقدام‌های لازم» برای جایگزینی واکسن از منابع مورد تایید جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌طور که از متن نامه وزیر بهداشت بر می‌آید، سفیر لهستان در ایران تایید کرده است که این واکسن‌ها در پی «اشتباه آژانس تایید کننده اروپایی» به ایران ارسال شده‌اند. در ادامه این نامه نیز آمده است که هم‌زمان با عودت ۸۲۰ هزار دوز واکسن‌ آسترازنکا به لهستان، ۷۱۰ هزار دوز واکسن جدید به ایران ارسال می‌شود که به گفته عین‌اللهی از «منابع مجاز» تامین شده‌اند.

این اقدام در حالی انجام شد که هم واکسن‌های مرجوعی و هم محموله جدید واکسن آسترازنکا و محصول یک شرکت‌اند و هیچ تفاوتی با هم ندارند؛ اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به دلیل دستور علی خامنه‌ای از پذیرش هر واکسنی که از منابع آمریکایی تامین شده‌ باشد، منع شده‌اند.

بهرام عین‌اللهی مهر ۱۴۰۰ اعلام کرد که تعداد محدودی واکسن فایزر برای زنان باردار به ایران وارد می‌شوند. او به فاصله چند روز، حرف خود را پس گرفت و گفت: «هیچ محموله‌ای از واکسن فایزر به کشور وارد نشد و نخواهد شد.» توصیه او به زنان باردار نیز این بود که واکسن‌های موجود را تزریق کنند.

علی خامنه‌ای زمستان ۱۳۹۹، در حالی‌ که واکسیناسیون عمومی در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده بود، واردات واکسن‌های معتبر آمریکایی و انگلیسی به ایران را ممنوع کرد. وعده تولید واکسن در شرکت دارویی برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، نهادی که زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی ایران است و ممنوعیت واردات واکسن‌های معتبر به ابتلا و مرگ تعداد زیادی از مردم ایران در موج‌های چهارم و پنجم همه‌گیری کرونا منجر شد.