بوریس جانسون: با احتمال بسیار زیاد حمله عربستان کار ایران بود

هدف جانسون کمک به ایجاد اجماع بین‌المللی در واکنش به تهران است

Ben STANSALL / AFP / POOL

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در راه نیویورک به خبرنگاران همراه خود در هوایپما گفت، بریتانیا اکنون بر این باور است که ایران مسئول حمله‌های شنبه گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است و این احتمال وجود دارد که ارتش بریتانیا در روند کمک به تامین امنیت عربستان در مقابل تجاوز‌های آتی مشارکت داشته باشد.

حمله‌های شنبه گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو برای مدتی تولید نفت عربستان را به نصف کاهش داد. حوثی‌های یمن، گروه نظامی تحت حمایت ایران مسئولیت این حمله‌ها را پذیرفته‌اند اما واشینگتن، ریاض و اکنون لندن ادعا می‌کنند که این حمله‌ها کار ایران بوده است. شماری از کارشناسان نیز با توجه به ابعاد و گستردگی این حمله‌ها،‌نسبت دادن آن به توانایی نظامی حوثی‌ها را ناممکن می‌دانند.

جانسون که در یک هفته گذشته از اظهار نظر قطعی در این زمینه خودداری کرده بود، به خبرنگاران گفت:«‌با سطح بسیار بالایی از احتمال،‌ ایران پشت حمله‌های پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی بقیق و خریص در عربستان سعودی بوده است».

او در نیویورک با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در مورد مساله ایران گفتگو می‌کند. البته مکرون و مرکل هنوز در مورد اینکه چه کسی این حمله‌ها را انجام داده،‌ اظهار نظر نکرده‌اند. مکرون طرح خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران به منظور کمک به حفظ برجام را در دست دارد و بر خلاف بریتانیا به ائتلاف امنیت دریایی خلیج فارس ملحق نشده است.

مسائل مورد دغدغه بریتانیا در ارتباط با ایران دامنه وسیعی از موضوعات از بریتانیایی‌های دو تابعیتی بازداشتی در ایران تا برنامه‌های هسته‌ای و سرنوشت برجام و موضوع دست داشتن ایران در بی‌ثبات کردن خلیج فارس را شامل می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که نفتکش استنا ایمپرو، رفع توقیف شده و به زودی راهی آب‌های بین‌المللی می‌شود.  این نفتکش از سی‌ام تیرماه به دلیل آنچه که نقض قوانین دریانوردی خوانده شده از سوی سپاه توقیف بود. البته این نفتکش دو هفته پس از آن توقیف شد که نیروی دریایی بریتانیا نفتکش گریس -۱ حامل دو میلیون بشکه نفت ایران را در آب‌های جبل‌الطارق توقیف کرد.

اما در مورد موضوعات دیگر از جمله سرنوشت دوتابعیتی‌های بازداشتی در ایران، ناامن شدن خلیج فارس در نتیجه اقدامات جمهوری اسلامی و کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، هیچ پیشرفتی بین تهران و لندن اتفاق نیفتاده است.  

علاوه بر پرونده نازنین زاغری کارمند سابق بنیاد تامپسون رویترز و دیگر بازداشتی‌های دوتابعیتی در ایران، ‌اخیرا نام کایلی مور،‌ شهروند استرالیایی- بریتانیایی نیز مطرح شده است. او که دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج و استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن است، از آبان‌ماه گذشته در ایران زندانی است. سخنگوی قوه قضاییه اخیر اتهام او را جاسوسی عنوان کرد و گفت او با تابعیت بریتانیایی‌اش مورد اتهام قرار دارد.

گزارش رویترز حاکی از آن است که جانسون فردا (سه‌شنبه)، ‌در مورد پرونده بریتانیایی‌های دو تابعیتی بازداشت شده در ایران با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران ملاقات می‌کند.

به گزارش تایم، نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرده است که هدف کلیدی او در مجمع عمومی سازمان ملل کمک به اجماع بین‌المللی برای مدیریت ایران در واکنش به اتفاق‌های عربستان سعودی است.

بریتانیا از دو ماه قبل به ائتلاف امنیت دریانوردی خلیج فارس به رهبری ایالات متحده ملحق شده و عربستان سعودی نیز پس از حمله‌های اخیر اعلام کرد که به این ساختار امنیتی پیوسته است. جانسون این نکته را خاطر نشان کرده که هماهنگی واکنش جهانی و راه پیش رو در ارتباط با حمله‌های عربستان اهمیت زیادی دارد و بریتانیا قصد دارد از طریق همکاری با ایالات متحده و دوستان اروپایی خود، تنش‌ها در منطقه را کاهش دهد.

جانسون در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال مداخله نیروهای نظامی بریتانیا گفت:«ما هر اقدامی که بتواند کمک کننده باشد را بررسی می‌کنیم و اگر آمریکا یا سعودی‌ها از ما درخواست کنند،‌ نقشی که می‌تواند موثر باشد را بررسی خواهیم کرد».

او همچنین در مورد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران گفت، آنچه اهمیت دارد اقدام هماهنگ با مشارکت دیگران است.