سازمان ملل حقوق دو ماه آموزگاران مدارس دولتی افغانستان را می‌پردازد

طالبان پس از به دست گرفتن قدرت مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم را در ۲۷ استان افغانستان تعطیل کردند

طالبان توان پرداخت حقوق کارمندان دولتی ازجمله آموزگاران را ندارد - Javed TANVEER / AFP

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که حقوق دوماه آموزگاران افغانستان را می‌پردازد. بر اساس این خبرنامه، صندوق کودکان سازمان ملل متحد حقوق ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری آموزگاران مدارس‌ دولتی را در سراسر افغانستان پرداخت می‌کند و برای هر آموزگار در یک ماه، مبلغ ۱۰۰ دلار و معادل آن به ارز ملی افغانستان را در نظر گرفته است. طبق این برنامه حدود ۱۴۹ هزار آموزگار نهادهای دولتی ازجمله مدارس، موسسه‌ها و مراکز تربیت‌معلم از کمک نقدی یونیسف بهره‌مند خواهند شد.

محمد ایویا، نماینده‌ یونیسف در افغانستان در این خبرنامه گفت: «پس از ماه‌ها بلاتکلیفی و سختی برای بسیاری از معلمان ما، خرسندیم که حمایت اضطراری به معلمان مدارس دولتی در افغانستان که از هیچ تلاشی برای ادامه‌ آموزش کودکان دریغ نکرده‌اند، ارائه کنیم.» ایویا در ادامه افزود: «یونیسف به ۲۵۰ میلیون دلار اضافی نیاز دارد تا بتواند به حمایت از آموزگاران دولتی افغانستان ادامه بدهد و از کمک‌کنندگان می‌خواهیم که ما را در تامین مالی این طرح حیاتی یاری کنند، چون حمایت از آموزگاران یک اقدام ضروری برای ایجاد امکان دسترسی مداوم به آموزش برای دختران و پسران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یونیسف در مورد چگونگی پرداخت حقوق دوماهه به آموزگاران افغانستان افزود: «یک فرایند نظارت قوی بر توزیع کمک به آموزگاران در افغانستان در حال انجام است که این فرآیند شامل تایید هویت و حضور آموزگاران در مدارس است.»

صندوق کودکان سازمان ملل متحد در حالی به پرداخت حقوق آموزگاران نهادهای آموزشی دولتی افغانستان اقدام می‌کند که با سقوط دولت پیشین و به قدرت رسیدن دوباره طالبان، جامعه جهانی سرمایه‌های ارزی افغانستان را مسدود کرد و در حال حاضر طالبان توان پرداخت حقوق کارمندان دولتی ازجمله آموزگاران را ندارد.

روز شنبه، توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان در نشست امنیتی مونیخ گفت درصورتی‌که طالبان مدارس دخترانه را به روی دختران در سراسر افغانستان باز کند و به زنان اجازه بازگشت به مشاغل‌شان را بدهد، آمریکا و شرکایش آماده‌اند حقوق معلمان و نیازمندی‌های افغانستان در زمینه تحصیل و آموزش را فراهم کنند.

عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف طالبان، روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌‎کند، گفت در سال آینده خورشیدی مدارس به روی دختران و پسران در سراسر افغانستان گشوده خواهند شد. طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در پانزدهم اوت سال گذشته مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم را در ۲۷ استان افغانستان تعطیل کردند.

بیشتر از جهان