شرط و شروط ۲۵۰ نماینده مجلس: لغو تمامی تحریم‌ها، تضمین ماندن در برجام

در حالی که دو طرف از نزدیک شدن به یک توافق در وین سخن گفته‌اند، عمل به شروط نمایندگان مجلس رسیدن به هر توافقی را ناممکن می‌کند

در این بیانیه تاکید شده که تحریم‌های آیسا، کاتسا و یو-ترن نیز باید لغو شود - عکس از دنیای اقتصاد

۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن «تروریست نامیدن دولت ایالات متحده آمریکا» خطاب به ابراهیم رئیسی نوشتند: «دولت آمریکا و سایر کشورهای عهدشکن غربی باید تضمین دهند که از برجام خارج نمی‌شوند.»

به گزارش تسنیم، محسن دهنوی عضو هئیت رئیسه مجلس در نشست علنی امروز، یکشنبه اول اسفند بیانیه صادر شده از سوی این نمایندگان را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه از طرف‌های غربی مذاکرات خواسته شده تا «تعهد دهند که از مکانیسم ماشه استفاده نخواهند کرد.»

بخشی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به «سازوکار حل اختلاف‌ها» در صورت بروز مناقشه میان طرف‌های برجام در روند اجرای آن اختصاص داده شده است. در این بخش از برجام، روندی تعریف شده است که در آن به درخواست هریک از طرف‌های توافق، ممکن است درنهایت با رای اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل علیه ایران منجر شود؛ به همین دلیل این سازوکار با عنوان «ماشه» نیز خوانده می‌شود. بازگشت تحریم‌های بین‌المللی برای اقتصاد بحران‌زده ایران، ویران‌کننده است، زیرا تمام اعضای سازمان ملل متحد ملزم به رعایت آن خواهند بود.

شروط تعیین شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، که در یک بیانیه که جنبه الزامی ندارد و نه در قالب یک طرح قانونی الزام‌آور مطرح شده است. اگر دولت ابراهیم رئیسی بخواهد به این شروط عمل کند، دستیابی به هر گونه توافقی در وین، در این مرحله ناممکن خواهد شد

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که این روزها طرف‌های غربی اعلام می‌کنند که در صورت بازگشت به برجام تحریم‌های غیرمرتبط با پرونده هسته‌ای لغو نخواهد شد، ایران تاکید دارد که دولت جمهوری اسلامی موظف است انجام تعهدات از سوی طرف غربی در لغو تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های نفتی و بانکی و برگشت پول صادرات ایران به‌صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس گزارش کند و در صورت تایید و تصویب مجلس، می‌تواند نسبت به گام‌های کاهشی درزمینهٔ هسته‌ای اقدام نماید.

در همین رابطه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه خود با اشاره به این موضوع، خواهان لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای، تروریسم، موشکی و حقوق بشر شدند.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است که تحریم‌های آیسا، کاتسا و یو-ترن نیز باید لغو شود.

قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها به قانون کاتسا معروف است که علیه ایران، روسیه و کره شمالی به تصویب رسید تا از طریق تحریم با آنچه اقدامات خطرناک و دشمنانه این کشورها در قبال آمریکا و متحدانش خوانده شده است، مقابله کند.

لایحه تحریم ایران یا آیسا هم به‌منظور اعمال تحریم بر اشخاصی که به‌طور مستقیم در ایران سرمایه‌گذاری انجام دهند اعمال می‌شود.

در پایان این بیانیه آمده است که دولت جمهوری اسلامی موظف است انجام تعهدات از سوی طرف غربی در لغو تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های نفتی و بانکی و برگشت پول صادرات ایران به‌صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس گزارش کند و در صورت تایید و تصویب مجلس، می‌تواند نسبت به گام‌های کاهشی درزمینه هسته‌ای اقدام نماید.

بیشتر از