امیرعبداللهیان: آماده مبادله «بلافاصله» زندانی با غرب و آمریکا هستیم 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت این مسئله «بشردوستانه» است و می‌تواند مستقل از برجام دنبال شود 

به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران جویای آزادی حمید نوری و اسدالله اسدی است- Iranian Foreign Ministry / AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز شنبه، ۳۰ بهمن، گفت جمهوری اسلامی ایران آماده تعویض زندانی با آمریکا است. این دیپلمات ارشد حکومت ایران که در نشست امنیتی مونیخ صحبت می‌کرد، همچنین گفت که اگر مذاکرات وین برای احیای برجام به نتیجه نرسد، تقصیر غرب بوده است، چون تهران برای رسیدن به «توافق خوب» آماده است. 

امیرعبداللهیان در یکی از میزگردهای نشست مونیخ گفت، جمهوری اسلامی ایران معاوضه زندانی را «مسئله بشردوستانه» می‌داند که مجزا از مسئله برجام است و می‌تواند «بلافاصله» انجام شود.

به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه جویای آزادی حمید نوری و اسدالله اسدی است که اولی در سوئد در حال محاکمه است، و دومی در بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شده است. نوری از مقامات قضایی پیشین جمهوری اسلامی ایران است که به دلیل نقشی که در اعدام‌های تابستان ۶۷ داشته است، در سال ۲۰۱۹ در سوئد دستگیر شد و در حال محاکمه است. امیرعبداللهیان در جریان دیدار با همتای سوئدی خود، آن لینده، به آن پرونده اشاره کرد و آن ‌را ناشی از «دسیسه‌های» سازمان مجاهدین خلق خواند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسدی نیز از دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش بود که هنگام خروج از محل ماموریتش دستگیر شد و به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در نشست هواداران سازمان مجاهدین خلق در نزدیکی پاریس، محاکمه و به ۲۰ سال زندان محکوم شد. شواهد نشان می‌دهد که اسدی از نیروهای اطلاعاتی مهم جمهوری اسلامی ایران در اروپا بوده است و با عوامل مختلف آن حکومت در سراسر قاره سبز، در تماس بوده است. 

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این‌که آیا ایران آماده مذاکره مستقیم با واشنگتن هست یا نه، گفت باید «قدم‌های ملموس» مبنی بر «حسن نیت» از سوی واشنگتن، از جمله آزاد کردن دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور، دیده شود. 

در هفته‌های اخیر اخباری مبنی بر آغاز روند آزاد شدن برخی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کشورهایی همچون کره جنوبی و عراق منتشر شده بود، اما اخباری که متعاقبا منتشر شد، نشان داد که آن دارایی‌ها عملا هنوز بلوکه هستند.