واکنش امیرعبداللهیان به درز اخبار توافق: طرف مقابل مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند

پیش‌تر خبرگزاری رویترز با انتشار جزئیاتی اعلام کرد که بین ایران و ایالات متحده توافقی در حال شکل‌گیری است

انتشار جزئیاتی از توافق احتمالی بین ایران و آمریکا واکنش گسترده تهران را به دنبال داشت - عکس از فارس

درحالی‌که خبرگزاری رویترز پنجشنبه هفته گذشته به نقل از برخی مقامات اروپایی مفاد توافقنامه اولیه احیای برجام را منتشر کرد، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دراین‌باره گفت: «ضروری است در این گام‌های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند.»

به گزارش فارس، او که در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ با «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان گفتگو کرد، ابراز امیدواری کرد که کشورهای اروپایی از ایران به‌عنوان طرف متضرر از خروج یک‌جانبه آمریکا حمایت کنند.

برخی دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات احیای برجام در وین معتقدند بین ایران و ایالات متحده توافقی در حال شکل‌گیری است که بستر لازم برای برداشتن گام‌هایی از سوی هر دو طرف برای بازگشت به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را فراهم می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی با ذکر این مقدمه نوشت که نمایندگان ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده هنوز در حال گفت‌وگو در باره جزئیات پیش‌نویس چنین توافقی‌اند؛ هرچند غرب می‌گوید زمان کم است.

رویترز از قول سه دیپلمات نوشت که پیش‌نویس تهیه شده بیش از ۲۰ صفحه است و در آن گام‌هایی که طرف‌ها پس از تایید باید بردارند، مشخص شده و مرحله نخست آن‌ هم تعلیق غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالاتر از پنج درصد در ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پیش‌نویس همچنین به تدابیر دیگری ازجمله اقدامات لازم برای رفع توقیف حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همچنین آزادی شهروندان غربی که در ایران زندانی هستند، پرداخته شده است.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در توئیتی به زبان انگلیسی نوشت: «انتشار اطلاعات نادرست در پوشش گزارش‌دهی رسانه‌ای کاری خطرناک است.» وی در ادامه نوشت که توافق نهایی برای اجازه یافتن آمریکا به بازگشت به برجام، بسیار متفاوت از گزارش بدون منبع منتشر شده خواهد بود؛ ضمن آن‌که یک توافق دوجانبه نخواهد بود.

 پایگاه خبری نورنیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران نیز، ساعاتی بعد در واکنش به این خبر در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «رویترز در حالی با ادعای دسترسی به سند ۲۰ صفحه‌ای توافق وین از آزادی زندانیان آمریکایی و اروپایی زندانی در ایران به‌عنوان بخشی از توافق وین خبر داده که اساسا این موضوع هیچ ارتباطی به مذاکرات وین ندارد. برخلاف این ادعا هیچ برنامه‌ای برای گفت‌وگوی مستقیم در دستور کار هیئت ایرانی نیست.»‎

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران هم انتشار این خبر رویترز را «شعبده‌بازی رسانه‌ای» خواند و نوشت: «رسانه‌های غربی با میدان‌داری خبرگزاری رویترز جنگ روانی درباره متن توافق احتمالی وین را با انتشار مطالب تأیید نشده به نقل ازآنچه «منابع آگاه» می‌خوانند، آغاز کردند.»