سفارت و نمایندگی‌‌های افغانستان در آمریکا تعطیل می‌شوند

دست‌کم ۵۵ دیپلمات‌ افغان شاغل در آمریکا برای دریافت اقامت آن کشور درخواست داده‌اند

در اکتبر ۲۰۲۱، حساب‌های بانکی سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در آمریکا مسدود شدند-CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES VIA AFP

در پی تصمیم وزارت امور خارجه آمریکا، سفارت افغانستان در واشنگتن و کنسولگری‌های آن در دیگر ایالت‌های آمریکا، تعطیل شد. بر اساس اسنادی که به دست رسانه‌ها رسیده است، وزارت امور خارجه آمریکا در ۱۸ ژانویه، در نامه‌ای از سفارت افغانستان خواست تا یک ماه دیگر سفارت و همه کنسولگری‌هایش را تعطیل کند. 

در نامه ای که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده است، وزارت امور خارجه آمریکا به سفارت افغانستان اعلام کرده است با وجود تعطیل شدن همه نمایندگی های دیپلماتیک افغانستان، عادله راز که قبلا از سوی دولت پیشین افغانستان به عنوان سفیر در واشینگتن معرفی شده بود اما استوارنامه‌اش را تقدیم نکرده بود، می‌تواند به تنهایی به ماموریت‌اش ادامه دهد. اما ظاهرا او اعلام کرده که همراه دیگر همکارانش به کار پایان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این در اکتبر ۲۰۲۱، حساب‌های بانکی سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در آمریکا از دسترس خارج شدند. وزارت خارجه آمریکا این اقدام را در راستای جلوگیری از دسترسی طالبان به بودجه ماموریت دیپلماتیک افغانستان در آمریکا اعلام کرد.

۱۳ فوریه، نیویورک‌تایمز گزارش داد که دست‌کم ۵۵ تن از دیپلمات‌های افغان در آمریکا درخواست اقامت کرده‌اند و به کار به عنوان دیپلمات امیدی ندارند. عبدالهادی نجرابی، معاون سفیر افغانستان در آمریکا، به نیویورک‌ تایمز گفت که به دلیل قطع رابطه آنان با کابل و بسته شدن حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در واشنگتن، ادامه فعالیت برای آنان دشوار است؛ با این حال، ارائه خدمات اداری به افغان‌های ساکن آمریکا همچنان ادامه دارد.

در شش ماه گذشته و با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، ماموریت‌ دیپلمات‌های افغان در کشورهای خارجی به دلیل از دست رفتن منبع مالی برای تامین مخارج، یکی پس از دیگری پایان یافت و دیپلمات‌های افغانستان که نمی‌خواستند با دولت طالبان کار کنند، به کشورهای مختلف غربی درخواست پناهندگی دادند. هرچند در شش ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هیچ دولتی این گروه را به رسمیت نشناخته است، خالی شدن سفارت‌ها و کنسولگری‌های افغانستان در نقاط مختلف جهان ممکن است فضا را برای مانور طالبان مساعد ‌کند.

اخیرا، ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، در مصاحبه با یک روزنامه روسی گفت که طالبان از روسیه خواسته‌اند دیپلمات‌هایی به نمایندگی از این گروه را در سفارت افغانستان در مسکو بپذیرد. کابلوف افزود که دولت روسیه با این پیشنهاد طالبان مخالفت نکرده است اما سفیر و دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان نیز می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

بیشتر از جهان