«جنگ سرد» میان ایران و روسیه در مناطق شرقی سوریه

فرماندهان نظامی ایرانی ماه گذشته برای اتصال مناطق تحت کنترل خود در غرب فرات با کرانه شرقی رودخانه، پلی را افتتاح کرده‌اند

برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران، نیروهای روسیه حضور خود در شرق فرات را افزایش دادند (تصویر آرشیوی)- Mohamad ABAZEED/ AFP

گزارش‌ها از شدت گرفتن نوعی «جنگ سرد» بین روسیه و ایران برای جلب وفاداری ساکنان منطقه‌ای موسوم به «هفت روستا» در شرق فرات، خبر می‌دهد.

این منطقه شامل هفت روستا به نام‌های حطله، مراط، مظلوم، خشام، الطابیه، الصالحیه و الحسینیه است که پیش‌تر عمدتا زیر نظر نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) تحت حمایت ایالات متحده کنترل می‌شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نهاد ناظر بر درگیری‌ها و تحولات داخل این کشور، روز یکشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه، در گزارشی با اشاره به ادامه «جنگ سرد» بین روسیه و ایران، دو متحد اصلی رژیم بشار اسد در سراسر سوریه، نوشته است که هر دوی آن‌ها «برای پیروزی در جنگ و اعمال کنترل کامل بر سوریه، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند».  

براساس این گزارش، به‌تازگی رقابت میان دو متحد در مناطق غیرشهری استان دیرالزور، به‌ویژه منطقه‌ای موسوم به «هفت روستا» در شرق رود فرات که تحت کنترل ایران و رژیم اسد قرار دارد و دیگر مناطق غرب فرات، تشدید شده است.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع خبری دیده‌بان حقوق بشر سوریه، تایید کرده‌اند تشدید «جنگ سرد» در این منطقه، از اواسط ماه ژانویه و زمانی‌ آغاز شده است که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران پلی را برروی رود فرات افتتاح کردند که هفت روستای شرق آن را به مناطق تحت کنترلشان در غرب رودخانه متصل می‌کند.

پیش‌تر ساکنان منطقه برای رفت‌وآمد میان دو ساحل رود فرات، از خدمات رایگان قایق‌های مسافربری روسیه استفاده می‌کردند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، افتتاح این پل، خشم روس‌ها را برانگیخت و آن‌ها با افزایش حضور خود در آن مناطق و توزیع لباس‌هایی با پرچم‌های روسیه و سوریه بین دانش‌آموزان و لباس‌های زمستانی میان مردم، برای جذب ساکنان منطقه و همچنین جلب نظر بزرگان این روستاها تلاش کردند.

در مقابل، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نیز شروع به توزیع مواد غذایی در میان ساکنان این هفت روستا کردند و درضمن، افرادی محلی را به خدمت گرفتند تا به آن‌ها برای جذب افراد بیشتر کمک کنند.

در اواخر ماه ژانویه، دیده‌بان حقوق بشر گزارش داده بود که نیروهای روسیه وارد این هفت روستای شرق فرات شده و با همکاری بخشدار منطقه حطله، در تلاش برای جلوگیری از گسترش مداوم منطقه تحت نفوذ ایران در سوریه، لباس و کمک‌های بشردوستانه میان ساکنان منطقه توزیع کرده‌اند.

این نهاد، پیش‌تر در ۱۶ ژانویه، به نقل از منابع موثق گزارش داده بود که تعدادی از فرماندهان نظامی ایرانی با حضور نیروهای ارتش رژیم سوریه و فرماندهان نیروهای دفاع ملی (بسیج سوریه) در استان دیرالزور، برای اتصال مناطق تحت کنترل نیروها و جناح‌های ایرانی در غرب فرات با کرانه شرقی رودخانه، پلی را افتتاح کرده‌اند.