انفجار خودروهای شبه‌نظامیان طالبان در پنجشیر

طالبان وقوع انفجار و تلفات این حمله‌ها را از رسانه‌ها پنهان می‌کند

طالبان پس از پاکسازی آثار انفجار از محل، به مردم اجازه عبورومرور دادند‌ـ WAKIL KOHSAR / AFP

بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۷ بهمن، دو خودرو نظامی طالبان در ناحیه گرگوتی، مرکز استان پنجشیر، هدف دو انفجار قرار گرفتند. منابع محلی گزارش دادند که به‌دلیل شدت انفجارها، خانه‌های مسکونی محل انفجار آسیب دیدند و خودروهای طالبان نیز از کار افتادند. یک شاهد عینی به‌شرط فاش نشدن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت: «نظامیان طالبان محل انفجار را مسدود کردند و چندین کشته و زخمی به بیمارستان مرکزی پنجشیر منتقل شدند.»

به گفته این شاهد عینی که از ساکنان پنجشیر است، پس از آن‌که طالبان آثار انفجار را از محل پاک کردند، به مردم اجازه عبورومرور داده شد. این شهروند پنجشیری دلیل مسدود‌سازی منطقه انفجار را تلاش طالبان برای پنهان کردن حادثه می‌داند. به‌دلیل مقررات سختگیرانه طالبان برای جلوگیری از افشای جزئیات حوادث امنیتی، اطلاعات زیادی از تلفات این انفجارها به دست رسانه‌ها نرسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی دادمحمد بتار، فرمانده امنیتی گروه طالبان در پنجشیر، در مصاحبه با رادیو آزادی گفت طالبان در انفجار پنجشیر که در چند قدمی دفتر استاندار رخ داد، هیچ تلفاتی نداشته است.

علاوه بر انفجار در پنجشیر، شب چهارشنبه، شاهدان عینی در ناحیه کوته سنگی کابل نیز از وقوع یک انفجار خبر دادند. برخی از رسانه‌های محلی نوشتند پنج زخمی این انفجار به بیمارستان‌های کابل منتقل شدند. سخنگویان طالبان در کابل در مورد انفجارهای پنجشیر و کابل تاکنون هیچ اظهارنظری نکرده‌اند. خالد زدران، سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در کابل، صبح روز پنجشنبه در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان، که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، در مورد اوضاع امنیتی افغانستان گفت: «آدم‌ربایی به صفر رسیده، رویدادهای ضد امنیتی مهار شده است، فروش شراب، داروهای روان‌گردان و مواد مخدر کاملا متوقف شده و سراسر افغانستان امن و آرام است و مردم در آسودگی زندگی می‌کنند.»

سخنگوی پلیس طالبان در کابل همچنین ادعا کرد که حوادث امنیتی از چشم مردم پنهان نمی‌مانند و هیچ محدودیتی برای اطلاع‌رسانی وجود ندارد. او در حالی چنین ادعایی را مطرح کرد که تمامی رسانه‌های داخل افغانستان از جمله تلویزیون ملی اجازه انتشار خبرهای مربوط به انفجار، فعالیت چهره‌های سیاسی ضدطالبان و حتی مصاحبه با منتقدان طالبان را ندارند.