تاجیکستان به افغانستان برق می‌فروشد

شرکت برق‌رسانی افغانستان ۲۷ میلیون دلار به تاجیکستان بدهکار است

این قرارداد در دسامبر ۲۰۲۱ در تاشکند، میان شرکت برق‌رسانی برشنا و اداره برق تاجیکستان امضا شد‌‌ـ WAKIL KOHSAR / AFP

روز سه‌شنبه، ۲۶ بهمن، محمدعمر آسوزاده، مدیرعامل اداره برق تاجیکستان، در یک نشست خبری در تاشکند گفت که کشورش در نظر دارد در جریان سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱.۵ میلیارد کیلووات ساعت برق به افغانستان صادر کند.

رسانه‌های تاجیکستان گزارش دادند که صدور ۱.۵ میلیارد کیلووات ساعت برق از سوی تاجیکستان به افغانستان، در قراردادی که میان شرکت برق‌رسانی برشنا و اداره برق تاجیکستان در دسامبر ۲۰۲۱ در تاشکند امضا شده بود، تصریح شده است. 

آسوزاده، مدیرعامل شرکت برق تاجیکستان، گفت که آن کشور بابت هر کیلووات برق صادراتی به افغانستان، ۴.۶۷ سنت دریافت خواهد کرد.

آقای آسوزاده در آن نشست به بدهکار بودن اداره برق افغانستان نیز اشاره کرد. به گفته او، بدهکاری افغانستان تا ژانویه ۲۰۲۰ به مرز ۳۳ میلیون دلار رسیده بوده است.  گفته می‌شود که اداره برق افغانستان دو میلیون دلار در ماه ژانویه و چهار میلیون دلار در ماه فوریه به تاجیکستان پرداخته است، و اکنون باید ۲۷ میلیون دلار دیگر نیز بپردازد.

تاجیکستان سال گذشته در مجموع ۲.۶ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد و با فروش ۱.۲ میلیارد کیلووات ساعت برق به افغانستان، ۵۴ میلیون دلار درآمد به دست آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغانستان برای تامین انرژی مورد نیاز خود، متکی به برق وارداتی از کشورهای همسایه است که براساس آمار رسمی ریاست شرکت برق افغانستان (برشنا)، در حال حاضر  حدود ۱۶۰۰ مگاوات برق از کشورهای همسایه وارد می‌شود. ۷۰ درصد برق مورد نیاز افغانستان از ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، و ایران وارد می‌شود و ۳۰ درصد دیگر از منابع داخلی تامین می‌‌شود.

شرکت برق‌رسانی برشنا در افغانستان که اکنون زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، در ماه اکتبر سال گذشته اعلام کرد که ۶۲ میلیون دلار به کشورهای همسایه، از جمله تاجیکستان، ازبکستان، ایران، و ترکمنستان بدهکار است و بدون دریافت حمایت مالی، توانایی پرداخت این مبلغ را ندارد. در آن زمان، مسئولان آن شرکت با ارسال نامه‌ای به دفتر هئیت معاونت سازمان ملل در افغانستان (UNAMA)، خواهان حمایت آن نهاد برای پرداخت بدهی‌ مزبور به کشورهای همسایه افغانستان شد. تا کنون سازمان ملل و هیچ یک از نهاد‌های جهانی که برای جلوگیری از فاجعه انسانی و بهبود اوضاع اقتصادی مردم در افغانستان تلاش می‌کنند، به این درخواست شرکت برق‌رسانی برشنا پاسخ مثبت نداده‌اند.

با آن که میلیون‌ها خانواده در شش ماه اخیر، مشاغل و منبع درآمد خود را از دست داده‌اند، اما دولت طالبان بهای برق وارداتی از کشورهای همسایه را در شماری از استان‌ها افزایش داده است. در شش ماه گذشته، طالبان برای تامین هزینه‌های خود، ضمن جمع‌آوری و دریافت بدهی‌های مردم، بازرگانان، و شرکت‌های تجارتی از سال‌های گذشته، طرح فروش خانه‌ها و املاک و اموال به‌جامانده از مقامات دولت پیشین افغانستان را نیز به دلیل بدهکاری آنان به شرکت برشنا، روی دست گرفت. با آن که طرح فروش خانه‌های مقامات دولت پیشین افغانستان از سوی کابینه طالبان تایید شد، اما هیچ یک از آن خانه‌ها که در اختیار فرماندهان طالبان است، هنوز به فروش نرفته است.