افغانستان ۳۳ میلیون دلار به شرکت برق تاجیکستان بدهکار است

طالبان دو میلیون دلار از مجموع بدهی افغانستان به تاجیکستان را در ماه ژانویه پرداخت کرد

شرکت برق برشنا از سازمان ملل خواسته است ۹۰ میلیون دلار کمک کند تا این شرکت بدهی‌اش به ترکمنستان، تاجیکستان، ایران و ازبکستان را بپردازدـ HECTOR RETAMAL / AFP

روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن، شرکت برق تاجیکستان اعلام کرد که افغانستان بابت دریافت برق از آن کشور بیش از ۳۳ میلیون دلار بدهکار است. محمد عمر، معاون شرکت برق تاجیکستان، اعلام کرد که از مجموع بدهکاری افغانستان، فقط دو میلیون دلار در ماه ژانویه پرداخت ‌شده و طالبان گفته است که بدهی باقی‌مانده را نیز به‌زودی می‌پردازد.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در اوت ۲۰۲۱، دولت‌های تاجیکستان و ازبکستان که بخشی از برق مورد نیاز افغانستان را تامین می‌کنند، از پرداخت نشدن بدهکاری افغانستان ابراز نگرانی کردند. بیش از ۷۵ درصد برق موردنیاز افغانستان از کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، ایران و ترکمنستان تامین می‌شود. با این‌ حال مشخص نیست که طالبان توانایی پرداخت بدهکاری سنگین به تاجیکستان و دولت‌های همسایه را دارد یا از پرداخت آن خودداری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پنج ماه گذشته، سران گروه طالبان از جمله ملا عبدالسلام حنفی، ملا برادر و مولوی امیر خان متقی در سفر به کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان، خواستار تدوام همکاری‌ها در زمینه تامین برق مورد نیاز افغانستان شدند. این گروه همچنین تعرفه برق را در بسیاری از شهرها افزایش داده‌ و با زور و تهدید، مبالغ هنگفتی از مردم جمع‌آوری کرده‌ است.

با این‌ حال، شرکت برق‌رسانی برشنا در افغانستان، که شرکتی دولتی است، در ماه اکتبر، برای پرداخت بدهی‌اش به کشورهای همسایه از سازمان ملل درخواست کمک کرد. مسئولان این شرکت از نمایندگی سازمان ملل در کابل خواستند که حدود ۹۰ میلیون دلار در چهارچوب کمک‌های بشردوستانه به این شرکت بپردازد تا بدهی‌اش به کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، ایران و ازبکستان را پرداخت کند.

در ماه دسامبر، سخنگویان طالبان اعلام کردند که طرح به فروش گذاشتن خانه‌های شماری از مقام‌های دولت پیشین افغانستان که به شرکت برق‌رسانی برشنا بدهکارند در کابینه طالبان نهایی شده است و پول به‌دست‌آمده از فروش این خانه‌ها برای پرداخت بدهی‌ شرکت برشنا به کشورهای همسایه افغانستان اختصاص داده می‌شود. با این‌ حال، هنوز مشخص نیست که این خانه‌ها به فروش رفته‌اند یا خیر.