ولیعهد ابوظبی: امارات مشتاق تقویت همکاری‌ها با ترکیه است

در سفر اردوغان به ابوظبی، مقام‌های دو کشور ۱۳ سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند

شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی، در دیدار با رجب‌ طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، تاکید کرد که امارات متحده عربی مشتاق تقویت همکاری و مشارکت میان دو کشور در حوزه‌های مختلف است.

اردوغان روز دوشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، برای یک سفر رسمی دو روزه، همراه با هیئتی بلندپایه از مقام‌های ترکیه، وارد ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی شد.

رئیس جمهوری ترکیه در نخستین سفر خود به این کشور حوزه خلیج فارس در طول نزدیک به یک دهه گذشته، در «قصر الوطن»، کاخ ریاست امارات، مورد استقبال رسمی ولیعهد ابوظبی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، وام، پس از مراسم استقبال، دو طرف در نشستی به تبادل نظر درمورد چشم‌انداز تحکیم بیشتر روابط دوجانبه و پیشبرد همکاری‌ها میان دو کشور در زمینه‌های مختلف و همچنین آخرین تحولات مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند. آن‌ها همچنین درمورد فرصت‌های همکاری موجود برای دو کشور به‌ویژه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، توسعه، کشاورزی، امنیت غذایی، بهداشت، فناوری، پروژه‌های فضایی، هوش مصنوعی و انرژی‌های تجدیدپذیر گفت‌وگو کردند. 

شیخ محمد بن‌زاید ابراز امیدواری کرد که این سفر پراهمیت، به شتاب بیشتر در تقویت همکاری‌ها و ایجاد یک مرحله موفق جدید از مشارکت‌ها در راستای منافع دو کشور، مردم آن‌ها و همه ملت‌های منطقه، منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولیعهد ابوظبی تفاهم‌نامه‌های امضاشده بین دو کشور در سفر اخیر خود به ترکیه را زمینه‌ساز آغاز همکاری‌های اقتصادی و تجاری تازه میان دو کشور دانست و با تاکید بر اشتیاق امارات متحده عربی برای تقویت این مشارکت و پیشبرد آن، ابراز امیدواری کرد که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در دوره آتی دو برابر شود.

او همچنین گفت که امارات برای رویارویی با چالش‌های مشترک متعدد منطقه‌ای ازطریق گفت‌وگو، رایزنی و پی‌گیری راه‌حل‌های دیپلماتیک، مایل به همکاری با ترکیه است.

اردوغان نیز در این نشست، با اشاره به تسریع اخیر در تماس‌های سطح بالا میان دو کشور، نزدیکی ترکیه و امارات را کلید صلح، ثبات، همکاری و توسعه در منطقه دانست و تاکید کرد: «ترکیه امنیت و ثبات همه کشورهای برادر منطقه خلیج فارس را جدا از کشور خود نمی داند.»

مقام‌های ترکیه و امارات در این نشست هر دو بر اهمیت حمایت از تلاش‌ها و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز با هدف ارتقای امنیت، صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

پس از این نشست، مراسم امضای ۱۳ سند همکاری بین مقام‌های دو کشور، با حضور رجب طیب اردوغان و شیخ محمد بن‌زاید برگزار شد. در این مراسم تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه‌های صنایع دفاعی، بهداشت و علوم پزشکی، تغییرات اقلیمی، فناوری، فرهنگ، کشاورزی، تجارت و مشارکت اقتصادی، مدیریت حواث غیرمترقبه، حمل‌ونقل زمینی دریایی، امور جوانان، هواشناسی، همکاری‌های رسانه‌ای و همچنین یک توافق همکاری میان کتابخانه و آرشیوهای دولتی دو کشور امضا شد. 

بیشتر از جهان