سفر اردوغان به امارات، فصلی جدید در روابط آنکارا و ابوظبی

سفر شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی به آنکارا نخستین گام عملی در راستای تقویت روابط دو کشور بود

رجب طیب اردوغان روز سه‌شنبه از دبی اکسپو بازدید می‌کند-Mustafa Kamaci/ AFP

پس از آنکه روابط ترکیه با شماری از کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی، به دلیل رویارویی با برخی چالش‌ها و تحولات منطقه‌ای از ارتقا و گسترش باز ماند، در اواخر سال ۲۰۲۱، امارات متحده عربی و ترکیه تصمیم گرفتند روابط دوجانبه خود در عرصه‌های مختلف را گسترش دهند.

در چارچوب همین تلاش‌ها، شیخ محمد بن زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی، در ۲۴ ماه نوامبر ۲۰۲۱ به دعوت رسمی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از آنکارا دیدار کرد. در جریان این دیدار تاریخی که یک دیپلمات ارشد ترکیه آن را سرآغاز فصلی جدید در روابط دو کشور خواند، ترکیه و امارات ۱۰ توافق‌نامه در زمینه‌های مختلف انرژی، محیط‌ زیست، مالی و تجارت امضا کردند. همچنین امارات متحده عربی اعلام کرد که قصد دارد به منظور توسعه بخش‌های راهبردی مانند مراقبت‌های بهداشتی، لجستیک، غذا و انرژی، صندوق سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ترکیه ایجاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واقع، سفر شیخ محمد بن زاید به آنکارا نخستین گام عملی در راستای تقویت روابط دو کشور بود و باعث شد صفحه جدیدی از همکاری میان ترکیه و امارات گشوده شود.

در ۱۴ ماه دسامبر ۲۰۲۱، مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، به دعوت شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، در سفری رسمی به این کشور وارد شد. بررسی راه‌های تقویت روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی عمده‌ترین موضوع‌هایی بودند که وزرای خارجه دو کشور در مورد آن‌ها بحث و گفت‌وگو کردند.

طه عوده اوغلو، پژوهشگر امور ترکیه و روابط بین‌الملل، درباره این ارتباطات جدید چنین می‌گوید: «امارات و ترکیه در حال نگارش تاریخ جدیدی از روابط، همکاری‌های دوجانبه و دیپلماسی سازنده برای خدمت به امنیت و ثبات در منطقه‌اند؛ افزون بر اینکه همکاری‌های اقتصادی دو کشور می‌تواند در احیای روابط تجاری ترکیه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نقش موثری ایفا کند.

تلاش‌های ترکیه و امارات به منظور ارتقای سطح روابط و توسعه همکاری‌های اقتصادی و فناوری زمینه را برای دید و بازدید رهبران و مسئولان بلندپایه دو کشور فراهم کرد تا مسیر اجرایی شدن برنامه‌ها و همکاری‌های مطرح شده در سفر ولیعهد ابوظبی به ترکیه هموار شود. به همین ترتیب، روز دوشنبه، ۱۴ فوریه ۲۰۲۲، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز در یک سفر رسمی دو روزه وارد ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، شد.

در جریان این سفر مهم و تاریخی، علاوه بر گفت‌وگو در مورد راه‌های تقویت روابط دوجانبه و بحث و بررسی اهمیت حفظ ثبات و امنیت در منطقه‌، توافق‌نامه‌های متعدد همکاری میان دو کشور امضا خواهد شد. مقام‌های اماراتی سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به ابوظبی را گامی مهم در راستای تحکیم روابط راهبردی دو کشور و ارتقای آن به سطحی پیشرفته‌تر توصیف کرده‌اند.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور دیپلماتیک دولت امارات متحده عربی، در تویتی نوشت: «سفر رسمی رئیس‌جمهوری ترکیه به امارات متحده عربی صفحه جدیدی را در روابط دوجانبه میان امارات و ترکیه خواهد گشود و زمینه تقویت روابط و همکاری‌های هدفمند به منظور تحقق ثبات و شکوفایی در منطقه را فراهم خواهد کرد.»

توگای تونجر، سفیر ترکیه در امارات متحده عربی، نیز با اشاره به گسترش روابط میان ترکیه و امارات متحده عربی، گفت: «توسعه همکاری بین دو کشور راه‌های جدیدی را در زمینه‌های انرژی، مالی، صنعتی، تجاری، لجستیکی، زیرساخت‌های دفاعی و فناوری‌های پیشرفته و همچنین تبادلات فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و گردشگری ایجاد خواهد کرد.» او افزود که  در حال حاضر بیش از ۶۵۰ شرکت ترک در امارات و حدود ۲۰۰ شرکت اماراتی در ترکیه فعالیت می‌کنند.

امارات متحده عربی بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه در منطقه است. تجارت غیرنفتی بین دو کشور در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۸.۹ میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۹، افزایشی ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

بیشتر از جهان