شهردار نیویورک از رقابت در انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کرد

در رقابت‌های درونی نامزدهای حزب دموکرات، جو بایدن با ۲۹ امتیاز پیش است

SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

بیل دیبلازیو، شهردار نیویورک، از رقابتهای داخلی حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ کناره گیری کرد، و کارزار خود را ضمن دریافت پیامی طعنه‌آمیز از رئیس جمهوری کنونی، خاتمه داد.

آقای دیبلازیو تصمیم خود را در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد و گفت: «حس میکنم هرچه میتوانستم برای این انتخابات مقدماتی به‌کار بردم، و حالا روشن است که زمان برای من مناسب نیست».

«به همین دلیل من به کارزار ریاست جمهوریام خاتمه میدهم، به کارم در مقام شهردار نیویورک ادامه خواهم داد و همچنان صدای طبقه کارگر و حزب دموکراتی خواهم بود که نماینده طبقه کارگر باشد».

در میان انبوهی از رقبای دموکرات، کارزار دیبلازیوی ۵۸ ساله نتوانست موفقیتی کسب کند.

او در نظرسنجیهای کشوری بیشتر از یک درصد محبوبیت نداشت، برای شرکت در سومین مناظره رقبا امتیاز لازم را به‌دست نیاورد، و مطبوعات مسخرهاش کردند. روزنامه واشنگتن پست در تیتر اولش نوشت که کارزار او «سوخته، سقوط کرده و در باتلاق غرق شدهاست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خروج آقای دیبلازیو از چشم همشهری او که ساکن کنونی کاخ سفید است، پنهان نماند. دونالد ترامپ در توییتی نوشت: «آخ آخ، چه خبر سیاسی مهمی، شاید مهمترین خبر چندین سال گذشته! بیل دیبلازیو، شهردار پارهوقت نیویورک، که در نظرسنجیها عدد معتبر صفر را کسب کرد، ولی جای زیادی برای رشد داشت، در کمال تعجب از رقابت ریاست جمهوری کنار رفت. نیویورک داغان شد، او دارد به خانه برمیگردد!»

طعنه او شباهتی به گفتههای هفته گذشتهاش نداشت. او با گفتن این که به همه نامزدهای دموکرات احترام میگذارد، خبرنگاران را غافلگیر کرد.

«بگذارید به شما بگویم، رقابت برای ریاست جمهوری دل و جرئت زیادی میخواهد. من به همهشان احترام میگذارم. متوجهید؟ من در کار سیاست دارم خیلی بهتر میشوم. هیچ فکرش را نمیکردید که چنین جوابی بدهم».

آقای ترامپ و آقای دیبلازیو قبلا هم درگیر شدهاند. شهردار نیویورک در باره رئیس جمهوری گفت: «او کلاهبردار است. من به حقههایش واردم. تمام شگردهایش را میشناسم».

آقای دیبلازیو در طول کارزار انتخاباتیاش موضوع مجادلهای بر سر دست داشتن پلیس در مرگ اریک گارنر بود؛ مردی که گردنش را یک مامور پلیس قلاب کرد، و او درگذشت. دیبلازیو کارزار خود را برای رسیدن به کاخ سفید، در برابر مجسمه آزادی شروع کرد. در آنجا گفت که ایالات متحده دچار «بحران هویت» بر سر مهاجرت است. او مهاجرت را «عنصر بنیادی و وحدتبخش تجربه آمریکایی» خواند.

در آخرین نظرسنجی موسسه «ریل کلیر پلیتیکز» در رقابتهای درونی نامزدهای حزب دموکرات، جو بایدن با ۲۹ امتیاز پیش است. در پی او برنی سندرز با ۲۸ امتیاز و الیزابت وارن با ۲۶ امتیاز قرار دارند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent