سفر تاریخی نخست‌وزیر اسرائیل به بحرین

بسیاری از کارشناسان معتقدند که تهدیدهای هسته‌ای و موشکی ایران، موجب نزدیکی کشورهای عرب منطقه به اسرائیل شده است

قرار است بنت روز سه‌شنبه با حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین و همچنین با نخست‌وزیر و ولیعهد سلمان بن حمد آل خلیفه دیدار کند- EMMANUEL DUNAND / AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه، ۱۴ فوریه، عازم بحرین می‌شود. این نخستین سفر رسمی نخست‌وزیر اسرائیل به این کشور است. قرار است بنت روز سه‌شنبه با حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین و همچنین با نخست‌وزیر و ولیعهد سلمان بن حمد آل خلیفه دیدار کند. این دیدار تاریخی نزدیک به یک سال و نیم پس از امضای توافقنامه ابراهیم انجام می‌شود که روابط بین دو کشور را عادی کرد.

در بیانیه دفتر بنت آمده است که رهبران دو کشور در مورد «اهمیت صلح» بین کشورها و پیشبرد مسائل دیپلماتیک و اقتصادی، «به‌ویژه مسائل مربوط به فناوری و نوآوری» گفتگو خواهند کرد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، از سوی دیگر، اسرائیل تلاش می‌کند تا با برقراری روابط نزدیک‌تر با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، این موضوع را به ایران نشان دهد که دیگر کشورهای خاورمیانه برای مقابله با ایران همکاری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سفر در زمانی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی ایران تهدیدها‌ علیه اسرائیل و کشورهای جنوب خلیج فارس را افزایش داده است.

در اوایل ماه فوریه سال جاری میلادی، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل از بحرین دیدن کرد و در آنجا با پادشاه و سایر رهبران ارشد این کشور گفتگو کرد. او در سفر خود تلاش کرد تا توافقنامه‌ای را برای رسمی کردن روابط امنیتی بین دو کشور امضا کند.

 یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل نیز در ماه سپتامبر از این کشور دیدن کرد و در آنجا، هر دو وزیر از پایگاه ناوگان پنجم ایالات متحده بازدید کردند.

در سپتامبر ٢٠٢٠، امارات متحده عربی و بحرین توافقنامه‌هایی را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل امضا کردند و به اولین کشورهای عربی در یک ربع قرن اخیر تبدیل شدند که در یک اقدام استراتژیک، تابوی دیرینه رابطه با اسرائیل را شکستند.

سفر نخست وزیر اسرائیل به بحرین، پس از نخستین سفر رئیس جمهور  آن کشور به امارات متحده عربی، دیگر کشور جنوبی خلیج فارس انجام می‌شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که تهدیدهای هسته‌ای، موشکی، و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی ایران، موجب نزدیکی کشورهای عرب منطقه به اسرائیل شده است.

بیشتر از جهان