بهای نفت به بالاترین میزان هفت سال اخیر رسید

جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند قیمت نفت را تا بشکه‌ای بیش از ۱۰۰ دلار هم افزایش دهد

افزایش بهای بنزین در یک سال گذشته برای رانندگان آمریکایی نگران‌کننده بوده است - MARIO TAMA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

در پی تشدید بحران اوکراین، کاهش تولید نفت در برخی کشورهای عضو اوپک، و نیز نامشخص بودن نتیجه مذاکرات برجام، بهای هر بشکه نفت خام به بالاترین قیمت خود در هفت سال اخیر رسید و از ۹۶ دلار عبور کرد. کارشناسان می‌گویند احتمال رسیدن قیمت نفت به هر بشکه ۱۲۵ دلار نیز در بین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوایل روز دوشنبه، ۱۴ فوریه، بهای هر بشکه نفت برنت به ۹۶ دلار و ۱۶ سنت رسید که این رقم از سال ۲۰۱۴ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

در حال حاضر نیز قیمت هر بشکه نفت برنت معادل ۹۵ دلار و ۸۷ سنت است. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم یک دلار و ۲۸ سنت، معادل ۱.۴ درصد، افزایش یافت و به ۹۴ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا تا مرز ۹۴ دلار و ۳۸ سنت هم پیشروی کرده بود که بالاترین قیمت از سپتامبر سال ۲۰۱۴ است.

رکورد قیمت نفت در حالی شکسته شد که احتمال حمله روسیه به اوکراین هرلحظه بیشتر می‌شود. روز یکشنبه ۱۳ فوریه ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، از جو بایدن خواست که به کشورش سفر کند. او گفت سفر بایدن می‌تواند «پیام قدرتمندی» برای برقراری ثبات باشد. جو بایدن هنوز به آن دعوت پاسخ نداده است، اما در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، به او گفت که در صورت حمله روسیه به اوکراین، کاخ سفید و شرکا «پاسخ جدی و قاطع» خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش تنش میان دو کشور روسیه و اوکراین و سخنان رئیس‌ جمهوری ایالات‌متحده در افزایش قیمت نفت تأثیرگذار بود، تا جایی که ادوارد مویا، تحلیلگر موسسه «اوآندا»، در واکنش به التهاب بازارهای جهانی و صعود قیمت نفت، پیش‌بینی کرد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، بهای هر بشکه نفت از مرز ۱۰۰ دلار هم عبور می‌کند.

علاوه بر بحران روسیه و اوکراین، کاهش ظرفیت تولید برخی کشورهای عضو اوپک نیز در افزایش قیمت نفت نقش داشته است. کشورهای عضو اوپک از ماه اوت سال گذشته متعهد شده بودند که تولید نفت را تا ماه مارس به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسانند.

درحالی‌که هدف اوپک تولید ۱.۲ میلیون بشکه نفت در روز است، شواهد نشان می‌دهد که هفت عضو اوپک نتوانسته‌اند تولید خود را مطابق با سهمیه اعلام شده افزایش دهند. در آن میان، عراق با کاهش تولید بیشتری مواجه بوده است.

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان نیز روز جمعه، ۱۱ فوریه، گفته بودند: «قیمت‌های نفت به دلیل کاهش ظرفیت تولید احتمالا به ۱۲۵ دلار در هر بشکه صعود می‌کند.»

برخی از کارشناسان هم ناروشن بودن نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی را نیز از جمله عواملی دانسته‌اند که در افزایش قیمت نفت تاثیر داشته است.

بیشتر از اقتصاد