تلاش پلیس کانادا برای پراکنده کردن کامیون‌داران معترض

پلیس کانادا روز شنبه اولین معترض را بازداشت کرد اما همچنان وضعیت عادی نیست

در تلاش دولت کانادا برای پایان بخشیدن به حرکت اعتراضی کامیون‌داران کانادایی، پلیس این کشور روز شنبه اولین معترض را بازداشت کرد.

به گزارش رویترز، از روز دوشنبه گذشته، صدها راننده کامیون که به محدودیت‌های کانادا در مورد همه‌گیری کرونا اعتراض دارند و خواستار برکناری جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشورند، پل «آمباسادور» در مرز کانادا با ایالات متحده آمریکا را مسدود کردند. 

معترضان مخالف واکسیناسیون اجباری هستند و می‌گویند نباید واکسینه شدن در برابر کووید برای عبور و مرور از مرز آمریکا و کانادا الزامی شود. آنها شعارهای دست‌ راستی سر می‌دهند و بعضی‌شان پرچم نازی‌ها را در دست داشتند.

با ادامه یافتن اعتراض‌ها و بستن گذرگاه مرزی کانادا و ایالات متحده، جو بایدن از جاستین ترودو خواست که از اختیارات فدرال خود برای پایان دادن به راه‌بندان استفاده کند. همچنین روز جمعه دادگاه کانادا برای پایان دادن به محاصره حکم صادر کرد و وضعیت اضطراری اعلام شد. 

خودداری دولت کانادا در برخورد با معترضان سبب شده مردم این کشور نسبت به ناتوانی دولت در کنترل وضعیت انتقاد داشته باشند. یک دانشجوی رشته حقوق گفت: «شرایط فعلی این پیام را ارسال می‌کند که دولت نمی‌تواند بر شرایط مسلط باشد. هرچه مدت اعتراض طولانی‌تر شود، بیشتر برای معترضان این تصور به وجود می‌آید که کاری که انجام می‌دهند یک اعتراض غیرقانونی نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات «کاروان آزادی» کامیون‌داران کانادایی مخالف با واکسیناسیون، شنبه وارد شانزدهمین روز شد. اعتراض کامیون‌داران با تظاهرات دیگر مخالفان کانادایی علیه محدودیت‌های کووید-۱۹ همراه شد و برخی از مردم با اتومبیل‌ها، وانت‌ها و وانت بارها به آن‌ها پیوستند.

در عین حال حدود چهار هزار معترض روز شنبه در مرکز شهر اتاوا تجمع کردند و برخی از آنها حصاری را که در اطراف بنای یادبود جنگ ملی نصب شده بود، شکستند.

مسئولان دولتی کانادا در روزهای ابتدایی اعتراض کامیون‌داران، آنها را متفرق نکردند. این اقدام به دلیل کمبود نیروی انسانی پلیس، احترام کانادا به آزادی بیان و بیم از واکنش خشونت‌آمیز گزارش شده است.

با این حال پس از ادامه یافتن و گسترش تظاهرات، فشار برای بازگشایی پل مرزی افزایش یافت. 

پس از صدور حکم دادگاه و اقدامات جدی‌تر پلیس، تعداد تظاهرکنندگان در اعتراضات اتاوا، از حدود ۲۰۰ نفر در جمعه شب به حدود ۲۲ نفر کاهش یافت.

با این حال اعتراض‌ها به نقاط مرزی دیگر از جمله دو گذرگاه کوچکتر در آلبرتا و مانیتوبا و گذرگاه مرزی در بریتیش کلمبیا گسترش یافته است و اوضاع همچنان عادی نیست.

بستن مرزها از سوی کامیون‌داران سبب شده است که تجارت بین کانادا و ایالات متحده با مشکل مواجه شود و بسیاری از شرکت‌ها اعلام زیان کرده‌اند.

شرکت‌های خودروسازی فورد، جنرال موتورز و تویوتا از شرکت‌هایی هستند که کاهش تولید بر اثر بستن مرزها را اعلام کرده‌اند. بر اساس برخی گزارش‌های مالی، زیان تخمینی ناشی از محاصره‌ها فقط در صنعت خودرو می‌تواند به ۷۰۰ میلیون دلار برسد.

بیشتر از جهان