پلیس فرانسه به معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرد

بیش از هفت هزار مامور پلیس برای مهار اعتراضات و انجام ایست بازرسی بسیج شدند

«حمله‌های خصمانه به برنامه تزریق واکسن را نباید به آزادی ربط داد چون مبتلا کردن دیگران آزادی نیست» - Sameer Al-DOUMY / AFP

پلیس روز شنبه، ۲۳ بهمن، در خیابان شانزلیزه پاریس به شرکت‌کنندگان در «کاروان آزادی» درپی نقض دستور ممنوعیت تجمع و ریختن به خیابان‌های پایتخت برای اعتراض به محدودیت‌های ناشی از کرونا، گاز اشک‌آور شلیک کرد.

ده‌ها وسیله نقلیه به تقلید از تظاهرات بوق‌زنی کامیون‌داران کانادا، از نوارکشی‌های پلیس در اطراف مرکز شهر عبور و در ترافیک شهری محدوده طاق نصرت پاریس و سایر نقاط اصلی این شهر اختلال ایجاد کردند. بر اساس گزارش‌ها، تعدادی از کنشگران جلیقه ‌زرد نیز به این تظاهرات پیوستند.

پلیس توانست از ورود حدود ۵۰۰ وسیله نقلیه به مرکز شهر پاریس جلوگیری کند اما چند ده نفر توانستند از موانع پلیس بگذرند و روی سقف وسایل نقلیه‌شان بروند که وسط خیابان پارک شده بود. 

به‌رغم هشدار پلیس مبنی بر ممانعت از ورود وسایل نقلیه به مرکز شهر پاریس، این کاروان با شرکت خودروهای شخصی، کامیون‌ها و تراکتورهایی برگزار شد که از لیل، پرپینیان، نیس و سایر شهرها عصر روز جمعه، ۲۲ بهمن به پایتخت آمدند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در سخنرانی روز جمعه خود خواستار حفظ «آرامش کامل» شد.

«کاروان ‌آزادی» فرانسوی‌ها در خیابان شانزلیزه در مرکز شهر پاریس. راهپیمایی بسیار کوچکی است و پلیس ضد شورش با بستن تقاطع این خیابان با میدان شارل دوگل به مقابله با ده‌ها وسیله نقلیه و تعداد کمی تظاهرات‌کننده پیاده پرداخته است.

توییتر کاترین نوریس ترنت (@cntrentF24)، ۱۲ فوریه ۲۰۲۲ (۲۳ بهمن ۱۴۰۰)

این تظاهرات‌ با الهام از تظاهرات کامیون‌داران کانادایی موسوم به «کاروان آزادی» برگزار شد که علیه اجباری شدن واکسن برای عبور و مرور از مرز تجمع کرده بودند. شهردار اتاوا به دلیل ایجاد «خطر و تهدید جدی» تظاهرات‌کنندگان، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات فرانسه در واکنش به عملکرد دولت برای آغاز صدور گذرنامه واکسن کرونا برگزار شده است. طبق این طرح، مردم باید برای ورود به اماکن عمومی مانند کافه‌ها، رستوران‌ها و موزه‌ها گواهی واکسن ارائه کنند و دیگر برای کسانی که واکسن نزده‌اند، ارائه جواب منفی آزمایش کووید کافی نیست.

پلیس به خبرنگاران گفت ۱۴ نفر را دستگیر کردند، تا اواسط ظهر ۳۳۷ مورد جریمه انجام داده‌اند و هنگام صبح مانع ورود ۵۰۰ وسیله نقلیه به پاریس شده‌اند.

به گزارش رویترز بیش از هفت هزار مامور پلیس برای مهار اعتراضات و انجام ایست بازرسی بسیج شده بودند. نفربرهای زرهی و کامیون‌های آب‌پاش نیز به منظور آمادگی برای مقابله با حضور کنشگران در پایتخت اعزام شده بودند.

#تظاهرات  دخالت مداوم مجری قانون

رئیس پلیس (@prefpolice)۱۲ فوریه ۲۰۲۲

پلیس همچنین اعلام کرد کمی دورتر از کانون اعتراض‌های پاریس در جنوب این شهر نیز پنج معترض را به اتهام داشتن تیرکمان، قوطی‌های حاوی بنزین، چکش، چاقو و ماسک ضد گاز دستگیر کرده است.

نخست‌وزیر فرانسه، ژان کستکس روز جمعه، ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) گفت با لقب «کاروان آزادی» که تظاهرکنندگان به خود داده‌اند، مخالف است.

او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسه ۲ گفت: حق تظاهرات و آزادی عقیده حقی تضمین شده در قانون اساسی جمهوری و دموکراسی ما است؛ اما این حق شامل مسدود کردن راه دیگران یا جلوگیری از رفت‌وآمد نمی‌شود.

او گفت «حمله‌های خصمانه به برنامه تزریق واکسن» را نباید به آزادی ربط داد چون «مبتلا کردن دیگران» آزادی نیست.

اتریش و بلژیک ورود چنین کاروان‌هایی به پایتخت خود را ممنوع کرده‌اند و در استرالیا، نیوزلند و هلند نیز تظاهرات مشابهی در حال رخ دادن است.

روز شنبه، ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) حدود ۱۰ هزار تظاهرکننده خود را به ساختمان مجلس در کانبرا، پایتخت استرالیا رساندند و در ولینگتون، پایتخت نیوزلند هم پلیس روز پنج‌شنبه، ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) بیش از ۱۰۰ نفر را که خیابان‌های این شهر را مسدود کرده بودند دستگیر کرد.

در هلند هم در اعتراض جداگانه‌ای، کامیون‌ها در روز شنبه ورودی محوطه مجلس در شهر لاهه را مسدود کردند.

کنشگران پیاده دیگری هم به آن‌ها پیوستند و پرچم‌هایی در دست داشتند که روی آن‌ها شعار «عشق و آزادی آری، خودکامگی هرگز» به زبان هلندی نقش بسته بود.

© The Independent

بیشتر از جهان