کره شمالی، محور گفتگوی وزیران امور خارجه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی

چین و روسیه با استناد به مشکلات اقتصادی کره شمالی، خواستار لغو تحریم‌هایی مانند منع صادرات مواد غذایی هستند

به نظر می‌رسد کره شمالی آزمایش‌های خود را در جریان بازی‌های المپیک زمستانی در چین، مهم‌ترین متحد و حیات اقتصادی خود متوقف ‌کند- AFP

در پی انجام آزمایش‌های موشکی کره شمالی، روز شنبه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و همتایان ژاپنی و کره جنوبی او دیدار کردند تا در مورد تهدیدهای پیونگ‌یانگ گفتگو کنند.

بلینکن در هونولولو با یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن و چانگ اوی یونگ، وزیر امور خارجه کره جنوبی، گرد هم آمدند تا راه‌حلی برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده پیونگ‌یانگ پیدا کنند.

پیش‌تر، وزیران دفاعی این سه کشور در اظهار نظرهای مشابه اعلام کردند آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی امنیت منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

برخی کارشناسان می‌گویند با توجه به بن‌بست رسیدن مذاکرات پیشین، کره شمالی از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای برای اعمال فشار بر دولت جو بایدن، برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای استفاده می‌کند؛ زیرا کرونا فشار مضاعفی بر اقتصاد کره شمالی وارد کرده است. اقتصادی که به دلیل دهه‌ها سوءمدیریت و تحریم‌های فلج‌کننده آسیب‌دیده است.

دولت بایدن به کره شمالی پیشنهاد مذاکرات بدون پیش‌شرط داده است، اما کاهش تحریم‌ها را مشروط به توقف برنامه هسته‌ای این کشور کرده است.

بااین‌حال این آزمایش‌ها به کره شمالی اجازه می‌دهد تا زرادخانه تسلیحاتی خود را تقویت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 یکی از موشک‌هایی که اخیراً آزمایش شده است - موشک بالستیک میان‌برد Hwasong-12 – است که می‌تواند به قلمرو ایالات متحده در گوام برسد. این بیشترین برد موشکی کره شمالی محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۷ تاکنون آزمایش شده است.

به نظر می‌رسد کره شمالی آزمایش‌های خود را در جریان بازی‌های المپیک زمستانی در چین، مهم‌ترین متحد و حیات اقتصادی خود متوقف ‌کند. اما تحلیلگران بر این باورند که کره شمالی پس از المپیک آزمایش‌های تسلیحاتی خود را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد.

مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به راه‌اندازی مذاکرات تاریخی بین کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا کمک کرد، ماه گذشته گفت که این آزمایش‌ها نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و از کره شمالی خواست تا اقداماتی که تنش‌زا را متوقف کند.

شورای امنیت پس از اولین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۰۶ تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرد.

چین و روسیه با استناد به مشکلات اقتصادی کره شمالی، خواستار لغو تحریم‌هایی مانند منع صادرات مواد غذایی را هستند.

بیشتر از جهان