رهایی دو خبرنگار خارجی و یک فعال زن از بازداشت طالبان

پروانه ابراهیم‌خیل،‌ یکی از زنان معترض کابل که حدود ۲۰ روز پیش بازداشت شده بود آزاد شد

دو خبرنگار خارجی که طالبان آن‌ها را در کابل بازداشت کرده بود، شامگاه جمعه آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل متحد آزادی این دو خبرنگار را تایید کرد.

روزنامه گاردین ساعاتی پیش از آن، از بازداشت یک روزنامه‌نگار سابق بی‌بی‌سی، یک خارجی دیگر و شماری از همکاران افغان کمسیاریای پناهندگان سازمان ملل خبر داد. این بازداشت‌ها که در اوایل هفته جاری اتفاق افتادند، تازه‌ترین مورد دستگیری خبرنگاران خارجی در حکومت طالبان‌اند.

یک مقام سازمان ملل بدون اینکه مشخص کند چه تعداد از کارمندان افغان بازداشت شده‌اند، به گاردین گفت: «دو روزنامه‌نگار که در ماموریت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل کار می‌کردند و نیز اتباع افغانی همکار آن‌ها در کابل بازداشت شده‌اند. ما ضمن هماهنگی با دیگر نهادها، تمام تلاش خود را برای حل این معضل به کار می‌گیریم.»

امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، روز جمعه در حساب توییتر خود از بازداشت اندرو نورت، روزنامه‌نگار سابق بی‌بی‌سی و پیتر جوونال، مالک رستوران گندمک در کابل و شماری از همکارانشان خبر داده بود. صالح در این توییت نوشت: «به دلیل نبود رسانه، گزارش ندادن مردم و خفقان موجود، فساد، جرم و جنایت به‌خوبی افشا نمی‌شود. به‌عنوان مثال، ۹ شهروند غربی ربوده شده‌اند که اندرو نورت، از بی‌بی‌سی، و پیتر جوونال، صاحب رستوران گندمک، در میان آن‌ها بودند. طالب‌ها دروغگویند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، شامگاه جمعه، پایگاه خبری هرات‌نیوز گزارش داد که پروانه ابراهیم‌خیل،‌ یکی از زنان معترض کابل که حدود ۲۰ روز پیش بازداشت شده بود، آزاد شده است. هرات‌نیوز نوشت: «ابراهیم‌خیل گفت که امروز آزاد شده و حالش خوب است. خانم ابراهیم‌خیل می‌گوید نیروهای امارت اسلامی او را بازداشت کرده بودند.»

پروانه ابراهیم‌خیل عصر روز ۱۹ ژانویه،  سه روز پس از برگزاری اعتراض خیابانی به سیاست‌های طالبان در قبال زنان، همراه شوهرخواهرش بازداشت شد. چند ساعت پس از آن رویداد، افراد طالبان تمنا زریاب پریانی، یکی دیگر از دیگر سازمان‌دهندگان اعتراض خیابانی ۱۶ ژانویه در کابل، را همراه با سه خواهرش از منزلشان ربودند. هنگامی که افراد طالبان پشت در خانه تمنا رفته بودند و می‌کوشیدند در را باز کنند، تمنا از آن صحنه ویدیویی گرفت و در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد. لحظاتی بعد طالبان موفق شدند به خانه او وارد شوند و ارتباط تمنا با رسانه‌های اجتماعی قطع شد.