دو عارضه معمول اومیکرون در افراد کامل واکسینه شده

علائم ملایم بیماری، تشخیص میان ابتلا به کووید و سرماخوردگی عادی را برای مردم دشوار می‌کند

پزشکان «ارتباطی آشکار» میان این بیماری و موارد غش کردن مشاهده کرده‌اند - REUTERS/Willy Kurniawan

سویه اومیکرون با مبتلا کردن تعداد بی‌سابقه‌ای از مردم پیش از فرارسیدن عید کریسمس، برنامه تعطیلات بسیاری را در سال گذشته خراب کرد.

افزایش تعداد مبتلایان، انگلستان [بخشی از بریتانیا] را در ماه دسامبر به محدودیت‌های موسوم به «الگوی B» بازگرداند که شامل الزام استفاده از ماسک در اماکن عمومی، بازگشت به کار از خانه و ممنوعیت سفر بود.

سویه اومیکرون که نخست در نوامبر ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی و هنگ‌کنگ ردیابی شد، کمی پس‌ازآن در ماه دسامبر نوع غالب ویروس در بریتانیا اعلام شد.

اما انگلستان به دنبال کاهش موارد ابتلا در چند هفته گذشته بار دیگر به چارچوب «الگوی A» بازگشت که بر اساس آن دولت قصد دارد ظرف چند هفته آینده مقررات قرنطینه فردی را لغو کند.

روز پنجشنبه تعداد ۶۶.۶۳۸ مورد ابتلا به کووید و ۲۰۶ مورد مرگ‌ومیر در بریتانیا گزارش شد که مجموع تعداد قربانیان کووید ۱۹ در این کشور را به ۱۵۹.۱۵۸ نفر رساند. در این میان، هرچند سویه اومیکرون نسبت به دلتا مسری‌تر است، اما در این سویه جدید موارد مرگ و بستری شدن در بیمارستان کاهش یافته است.

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به برخی از علائم معمول‌تر سویه اومیکرون و دو هشدار اولیه برای افرادی که به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.

معمول‌ترین عوارض برای افراد کامل واکسینه شده

هرچند واکسن در مقابل خطرات جدی بیماری مصونیت می‌دهد، اما هنوز با وجود دو دوز واکسن و واکسن یادآوری امکان ابتلا به کووید وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کارشناسان، ۹ عارضه برای افرادی که به‌طور کامل واکسینه شده‌اند و واکسن تقویتی را هم تزریق کرده‌اند وجود دارد که شامل آبریزش از بینی، گلودرد، عطسه، سردرد، سرفه، حالت تهوع، درد عضلات، دانه‌های پوستی و اسهال می‌شود.

علائم ملایم بیماری، تشخیص میان ابتلا به کووید و سرماخوردگی عادی را برای مردم دشوار می‌کند.

اما به گفته پرفسور تیم اسپکتر، مدیر برنامه «مطالعه علائم زویی»، «حدود ۵۰ درصد سرماخوردگی‌های جدید در واقع کووید است.»

دو علامت هشدار که مبتلا به اومیکرون شده‌اید

کارشناسان می‌گویند دو عارضه مشخص که می‌تواند نشانه تست مثبت کووید باشد عبارت‌اند از: خستگی مفرط و سرگیجه‌/‌غش کردن.

این خستگی مفرط می‌تواند موجب بدن درد ناشی از ضعف یا درد عضلات‌، سردرد و حتی ضعف دید و بی‌اشتهایی شود.

دکتر آنژلیک کوتزه، پزشک خصوصی و دبیر کل انجمن پزشکی آفریقای جنوبی به برنامه «گود مورنینگ بریتن» گفت که هنگامی‌که سویه اومیکرون در این کشور شیوع یافت، خستگی مفرط یکی از عوارض آن بود. 

در واقع، نظرسنجی تارنمای «وب مِد» در فاصله زمانی ۲۳ دسامبر تا ۴ ژانویه در مورد میزان احساس خستگی ناشی از ابتلا به کووید، نشان می‌دهد که ۴۰ درصد زنان و ۳۱ درصد مردان به عارضه خستگی مفرط مبتلا شده بودند. 

سرگیجه‌/‌غش کردن دومین نشانه ابتلا به اومیکرون است. یک گزارش جدید از آلمان حاکی از آن است که به دنبال بی‌هوش‌شدن‌های متوالی یک بیمار ۳۵ ساله آلمانی که به بیمارستان منتقل‌شده بود، پزشکان مستقر در برلین گفته‌اند که اومیکرون موجب بروز عارضه غش کردن می‌شود و این دو به هم ربط دارند.  

نشریه «آرتززایتونگ» می‌گوید پزشکان «ارتباطی آشکار» میان این بیماری و موارد غش کردن مشاهده کرده‌اند.

© The Independent