بی‌بی‌سی: حکومت ایران آزار کارکنان ما را شدت بخشیده است

«برای خاموش کردن صدای منتقدان حاضر است دست به اقدامات برون‌مرزی و مرگبار بزند»

در بیانیه بی‌بی‌سی آمده است که ایران بیش از یک دهه است که کارکنان بخش فارسی این رسانه و خانواده‌هایشان را آزار می‌کند- ANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

بی‌بی‌سی شکایتی فوری را در باره آزار روزنامه‌نگاران بخش فارسی این رسانه و خانواده‌های آنان تسلیم سازمان ملل کرد.

این در حالی است که نگرانی‌ از امنیت روزنامه‌نگاران مقیم خارج از ایران بالا گرفته است، و جمهوری اسلامی ایران متهم است که در یک سال گذشته علیه روزنامه‌نگاران مقیم خارج عملیات غیرقانونی انجام داده‌است.

لیلیان لندور، مدیر سرویس جهانی بی‌بی‌سی، روز جمعه گفت که کارکنان این رسانه با مسدود شدن اموال، آزار آنلاین و تهدید مرگ روبرویند.

او در جریان نشستی در باره آزادی رسانه‌ها که در استونی برگزار شد گفت: «این وضع باید خاتمه پیدا کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت ایران پیشتر این اتهامات را رد کرده و بی‌بی‌سی را متهم به نشر اکاذیب به قصد براندازی کرده است.

در بیانیه بی‌بی‌سی آمده است که ایران بیش از یک دهه است که کارکنان بخش فارسی این رسانه و خانواده‌هایشان را آزار می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید که روزنامه‌نگاران بخش فارسی بی‌بی‌سی از بیم بازداشت نمی‌توانند به ایران برگردند و اعضای خانواده‌شان هم ممنوع‌الخروج، بازجویی یا بازداشت شده‌اند.

وکلای سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفتند: «از اعمال گذشته ایران روشن است که [حکومت این کشور] برای خاموش کردن صدای منتقدان حاضر است دست به اقدامات برون‌مرزی و مرگبار بزند، و روزنامه‌نگاری مستقل را تهدیدی برای قدرت خود می‌شمارد.»

دبیرکل سازمان ملل متحد و گزارشگر ویژه این سازمان در امور ایران پیشتر از برخورد ایران با کارکنان بی‌بی‌سی ابراز نگرانی کرده‌اند و هشدار داده‌اند که آزار، شنود و تهدید به مرگ ناقض قانون بین‌المللی حقوق بشر است.