ایران در رتبه دوم مرگ خبرنگاران در سال ۲۰۲۱

پیش‌تر سازمان گزارشگران بدون مرز نیز ایران را یکی «سرکوب‌گرترین» کشورها برای روزنامه‌نگاران نامیده بود

علاوه بر مرگ‌ومیر، روزنامه‌نگاران در ایران با محدودیت، سانسور و زندان و شکنجه نیز مواجه‌اند - ATTA KENARE / AFP

پس از مکزیک و افغانستان که به طور مشترک رتبه نخست مرگ خبرنگاران در جهان را خود اختصاص قرار گرفته‌اند، ایران دومین کشوری است که از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیشترین تعداد خبرنگار در آن هنگام کار خبری جان خود را از دست داده‌اند. 

به گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۲۵ خبرنگار در جهان هنگام انجام‌وظیفه جان باخته‌اند. افغانستان و مکزیک هرکدام با پنج مرگ در رتبه نخست قرار گرفته‌اند و ایران نیز با ثبت مرگ ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی در رتبه دوم جای گرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی، خبرنگاران حوزه محیط زیست بودند که در جریان سفر اهالی رسانه به آذربایجان غربی، در پی واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران جان باختند.  

علاوه بر مرگ‌ومیر، روزنامه‌نگاران در ایران با محدودیت، سانسور و زندان و شکنجه نیز مواجه‌اند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در وب‌سایت خود از هنگامه شهیدی، کیومرث مرزبان، کیوان صمیمی، حسن فتحی و خسرو صادقی، روزنامه‌نگاران زندانی، یاد کرده است. 

پیش‌تر سازمان گزارشگران بدون مرز نیز ایران را یکی «سرکوب‌گرترین» کشورها برای روزنامه‌نگاران نامیده بود. در این گزارش آمده است: «از ابتدای انقلاب سال ۱۳۵۷ تا ابتدای سال ۱۴۰۰ حداقل ۸۶۰ روزنامه‌نگار و شهروند-روزنامه‌نگار با تعقیب، دستگیری و حبس مواجه و در بعضی موارد اعدام شده‌اند.»