هم‌زمان با از سرگیری مذاکرات وین، ایران از یک موشک بالیستیک دیگر رونمایی کرد

برخی نمایندگان آمریکا از بایدن خواسته‌اند تهدید موشکی ایران را جدی بگیرد

هم‌زمان با آغاز دور نهم مذاکرات برجام در وین، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران از یک موشک بالیستیک جدید با نام «خیبرشکن» رونمایی کرد.

روابط عمومی سپاه‌ پاسداران در اطلاعیه‌ای خبری که رسانه‌های داخلی ایران آن را بازنشر کرد‌ه‌اند، مدعی شد: «چابکی و سرعت فوق‌العاده در اصابت به اهداف در برد و شعاع ۱۴۵۰ کیلومتری از توانمندی‌های این موشک است.»

بنا بر این اطلاعیه، از این موشک بالیستیک جدید به مناسبت سالگرد «پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷» و به عنوان جدیدترین «دستاورد راهبردی سپاه» رونمایی شد. 

سپاه پاسداران اعلام کرد که موشک راهبردی خیبرشکن از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه و دارای ویژگی‌هایی «منحصربه‌فرد» است.

براساس اطلاعیه سپاه پاسداران، موشک بالیستیک خیبرشکن، «دارای سوخت جامد است و در فاز فرود  برای عبور از سپر موشکی مانورپذیری دارد.»

وزن این موشک نسبت به نمونه‌های مشابه یک‌سوم کمتر است و مدت آماده‌سازی و شلیک آن نیز تا یک‌ششم تقلیل یافته است.

رونمایی از موشک بالیستیک جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور فرماندهان ارشد سپاه در حالی انجام شد که از روز چهارشنبه، ۱۰ فوریه (۲۰ بهمن) دور نهم مذاکرات برجام در وین آغاز شد و احتمال دارد که دور پایانی مذاکرات باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته هم‌زمان با احتمال بازگشت ایالات‌متحده به توافق برجام، شش عضو کنگره آمریکا در نامه‌ای، از جو بایدن از او خواستند موشک‌های بالیستیک جمهوری اسلامی ایران را یک «تهدید جدی» تلقی کند. آنان تاکید کردند که این موشک‌ها ممکن است در آینده خاک آمریکا را تهدید کنند.

پیش‌تر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفته بود ایالات‌متحده با استفاده از ابزارهای متنوعی که در اختیار دارد، مانع از توسعه برنامه موشکی ایران خواهد شد.

با این حال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان دور هشتم مذاکرات نیز از تعدادی دیگری از موشک‌های بالیستیک خود رونمایی کرد و برگزاری رزمایش «پیامبر اعظم ۱۷» هم‌زمان با از سرگیری دور هشتم مذاکرات برجام در وین، قدرت‌نمایی سپاه در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای بود.

در روز ۵ دی‌ ۱۴۰۰، آخرین روز برگزاری این رزمایش، رسانه‌های نزدیک به سپاه مدعی شدند که حمله به تاسیسات اتمی دیمونای اسرائیل را شبیه‌سازی کرده‌اند.

مقام‌های سپاه پاسداران ادعا می‌کنند برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران با «اهداف دفاعی» توسعه می‌یابد اما کشورهای غربی درباره موشک‌های بالیستیک ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز در همین زمینه گفت: «حکومت ایران از برنامه موشکی خود برای تهدید همسایگان استفاده می‌کند.»

او بر نگرانی ایالات‌متحده درباره تسلیحاتی که جمهوری اسلامی ایران در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی قرار می‌دهد، تاکید کرد.