چین یک سال را بدون مرگ ناشی از کرونا گذراند

در شرایطی که کشورهای مختلف جهان همچنان با کووید-۱۹ درگیرند، کشور منشا اصلی این ویروس روزهای آرامی را می‌گذراند

جشن سال نو چینی با به صفر رسیدن مرگ و میر ناشی از کرونا همراه بود - NOEL CELIS / AFP

در شرایطی که کشورهای مختلف جهان همچنان با کووید-۱۹ درگیرند، کشور منشا اصلی این ویروس روزهای آرامی را می‌گذراند.

چین، مکانی که کووید-۱۹ بیش از دو سال پیش از آنجا شروع شد و به دیگر نقاط جهان انتقال یافت، در یک سال گذشته هیچ موردی از مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونا را گزارش نکرده است.

به گزارش یونایتدپرس، پس از گزارش اولین مورد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کووید-۱۹ در نهم ژانویه ۲۰۲۰ و شدت گرفتن آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در چین ظرف چند ماه، این کشور از طرق مختلف تلاش کرد این ویروس را به کنترل دربیاورد.

سیاست‌های به کار گرفته‌شده در چین با عنوان «تحمل صفر» با سختگیری‌های گوناگون شامل تعطیلی‌‌های طولانی‌مدت، واکسیناسیون گسترده، قرنطینه شهرها، آزمایش‌ اجباری شهروندان و موارد دیگر سبب شد این کشور بتواند تا حد زیادی از شیوع ویروس کرونا پیشگیری کند؛ تا جایی که روز یکشنبه در کل چین تنها ۴۳ مورد ابتلا به کووید-۱۹ گزارش شد.

آخرین مرگ گزارش شده ناشی از ابتلا به کرونا در چین روز ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱ ثبت شده و نشان می‌دهد این کشور که اکنون میزبان مسابقات المپیک زمستانی است، در طول یک سال گذشته هیچ موردی از مرگ‌ومیر به دلیل کرونا را ثبت نکرده است.

چین در شرایطی توانسته است مرگ ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ را متوقف کند که در حال حاضر در بسیاری از کشورها، ابتلا به سویه‌های مختلف این ویروس همچنان قربانی می‌گیرد.

از زمان شناسایی سویه اومیکرون برای اولین بار در روز ۲۴ نوامبر در آفریقای جنوبی، بیشتر کشورهایی که تلاش کرده بودند سویه دلتا را کنترل کنند دوباره با همه‌گیری بیماری مواجه شدند و مواردی از ابتلا و مرگ روزانه ناشی از کرونا را ثبت کردند.

مسئولان کشور ۱.۵ میلیارد نفری چین با سه میلیارد دوز واکسن بیش از ۹۰ درصد جمعیت را مصون کرده‌اند و در جایگاهی بالاتر از هند با ۱.۷ میلیارد نفر جمعیت و نرخ ۶۸.۸ درصد واکسیناسیون قرار دارند. ایالات متحده با ۵۴۲ میلیون جمعیت و ۷۴.۸ درصد واکسن‌زده در جایگاه سوم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو سال گذشته، تحقیق درباره منشا ویروس کرونا یکی از مسائل مورداختلاف آمریکا و چین بوده است. در حالی که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا خواستار تحقیق درباره منشا کرونا بود، چین به‌شدت ادعاهای دولت ترامپ را تکذیب می‌کرد و با ارسال نامه‌ای به سازمان بهداشت جهانی از این نهاد بین‌المللی خواست درباره احتمال شیوع کرونا از دو آزمایشگاه در آمریکا تحقیق کند.

رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز ۲۴ مه ۲۰۲۰ در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی گفت: «در زمان شوروی سابق، رهبران حزب کمونیست مدت‌ها روی پیامدهای فاجعه اتمی چرنوبیل سرپوش گذاشتند و پنهان‌کاری کردند. چین نیز امروز در ارتباط با ویروس کرونا همان کار را می‌کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، هم بارها ادعا کرد که آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان چین منشا سرایت این ویروس بوده است. ترامپ حتی از چین خواست از این بابت غرامت پرداخت کند. با این حال بعد از روی کار آمدن جو بایدن، تحقیقات وزارت خارجه آمریکا برای شناسایی منشا ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های چین که در اواخر دولت دونالد ترامپ آغاز شده بود، متوقف شد.

سی‌ان‌ان در روز ۲۶ می ۲۰۲۱،  به نقل از سه منبع آگاه خبر داد که دولت جو بایدن این تحقیقات را به دلیل نگرانی از پیامدهای مقصر معرفی کردن دولت چین و عواقب سیاسی آن متوقف کرده است.

روز پنجشنبه، ۹ دی (۳۰ دسامبر ۲۰۲۱) دونالد ترامپ جو بایدن را به دلیل مخالفت با آغاز تحقیقات گسترده در مورد منشا کووید-۱۹، به همکاری و هماهنگی با چین‌ و لاپوشانی در این زمینه متهم کرد. او بایدن را به «سر فرود آوردن در برابر چین» متهم کرد و خواستار برکناری او شد.

بیشتر از جهان