کمبود حداقل ۱۰۰ قلم دارو در ایران

انجمن داروسازان: «سازمان غذا و دارو بی‌طرف نیست و نمی‌تواند آمار بدهد»

هر دارویی که در فهرست رسمی ایران باشد و پزشکان‌ آن را تجویز کنند اما در داروخانه‌ها یافت نشود، با کمبود مواجه است - خبرگزاری فارس

نایب‌رئیس انجمن داروسازان از کمبود بی‌سابقه دارو در ایران خبر داد و گفت که بیش از ۱۰۰ قلم دارو کمیاب است. به گفته علی فاطمی، در حال حاضر حتی داروهای ساده‌ای مثل شربت‌ آنتی‌بیوتیک، فلوکسیتین، استامینوفن، سرم و قطره بینی کلرور سدیم هم به‌سختی در داروخانه‌ها پیدا می‌شود.

پیش‌تر حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، کمبود دارو را تکذیب کرده و گفته بود که فقط ۳۰ تا ۴۰ قلم دارو نایاب‌ است اما به گفته نایب‌رئیس انجمن داروسازان، «تعریفی که ما از کمبود دارو داریم، با تعریفی که سازمان غذا و دارو دارد، متفاوت است و همین باعث می‌شود آمار ما با یکدیگر سه یا چهار برابر تفاوت داشته باشد.»

به گفته او، هر دارویی که در فهرست رسمی ایران باشد و پزشکان‌ آن را تجویز کنند اما در داروخانه‌ها یافت نشود، با کمبود مواجه است. این در حالی است که سازمان غذا و دارو میزان کمبود را بر اساس نام ژنریک داروها در نظر می‌گیرد و وجود نمونه ایرانی دارو باعث می‌شود آن دارو جزو اقلام دارویی کمیاب به‌حساب نیاید.

علی فاطمی آمارهای سازمان غذا و دارو را «مخدوش» خواند و گفت: «اگر دارویی صرفا در داروخانه‌های دولتی و منتخب توزیع شود، سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند که کمبود آن برطرف شده است، اما از نظر ما این رفع کمبود نیست.» او تاکید کرد دارویی کمیاب نیست که در تمام داروخانه‌های شهر توزیع شود و افزود: «کسی که متولی پاسخگویی بابت کمبودها است، نباید خودش آمار بدهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نایب‌رئیس انجمن داروسازان با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو «بی‌طرف» نیست و نمی‌تواند درباره کمبودها اظهارنظر کند، گفت: «مقام‌های بالادستی در صورتی‌ که می‌خواهند درباره کمبود هر کالایی اطلاعات دقیق به دست بیاورند، باید از تشکل‌های مردم‌نهاد مربوطه بپرسند. در صورتی‌ که این مسئله را از مقام مسئول پیگیری کنند، قطعا آن‌ها آمار را به‌گونه‌ای اعلام می‌کنند که در دوران مدیریت آن‌ها کمبودها بارز نباشد.»

علی فاطمی ۲۳ آذر ۱۴۰۰ نیز در یک برنامه رادیویی از کمبود ۱۰۰ تا ۱۵۰ قلم دارو در ایران خبر داد و گفت که در ۲۰ سال اخیر سابقه نداشته داروهای تولید داخل که ده‌ها سال است در ایران ساخته می‌شوند، تا این اندازه کمیاب شوند. او در گفت‌وگوی اخیر خود با ایلنا، بار دیگر این موضوع را تکرار کرد و گفت: «این نشان می‌دهد اتفاق متفاوتی رخ داده است و شرکت‌ها در تامین مواد اولیه‌ خود به مشکل خورده‌اند.»

آن‌طور که فعالان حوزه دارو می‌گویند، تامین نشدن به‌ موقع ارز ۴۲۰۰ تومانی و کافی نبودن آن واردات مواد اولیه تولید دارو را با مشکل مواجه کرده است اما سازمان غذا و دارو ادعا می‌کند که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تهیه داروی بیماران خاص تامین می‌شود. علی فاطمی، پیش‌تر در پاسخ به این ادعای سازمان غذا و دارو گفته بود: «اکنون بتافرون، داروی ام‌اس که دو میلیون تومان بود، هشت تا ۹ میلیون تومان شده است که مردم از پس آن برنمی‌آیند و سازمان‌های خیریه باید به داد مردم برسند.»

در حالی‌ که مسئله کمبود دارو به چالشی جدی تبدیل شده است، احتمال می‌رود که هم‌زمان با اوج‌گیری موج ششم همه‌گیری کرونا، برخی داروهای این بیماری نیز با کمبود روبه‌رو شوند. این موضوع را نایب‌رئیس انجمن داروسازان نیز تایید کرد و گفت: «این احتمال وجود دارد که در ارتباط با برخی داروها به خصوص داروهای تزریقی کرونا که با سرم مصرف می‌شوند، به مشکل دچار شویم زیرا در حال حاضر برای برخی از سرم‌ها نیز کمبود داریم و اخیرا مکاتبه‌ شده است که درخصوص تجویز مسکن‌هایی مانند ناپروکسن هم کنترل صورت بگیرد.»

آزادسازی نرخ ارز دارو از سال ۱۳۹۹ به‌صورت چراغ خاموش آغاز شد و در این روند، ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی اقلام دارویی قطع شد. این اقدام شوک قیمتی برخی اقلام دارویی در بازار را به دنبال داشت. وضعیت نابسامان دارو و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در کنار کمبود اقلام دارویی، در روند درمان بسیاری از بیماران اختلال ایجاد کرده است. این در حالی است که ابراهیم رئیسی هنگام تبلیغات ریاست‌جمهوری وعده داده بود که در دولت او پرداخت هزینه درمان از جیب مردم به نصف کاهش می‌یابد.