روسیه ممکن است هر آن هزینه‌های انسانی هنگفتی به بار آورد

«روسیه ادعا می‌کند برنامه‌ای برای اشغال ندارد ولی اقدام‌هایش نشانگر کذب بودن این ادعا است»

«هر روز ممکن است روسیه علیه اوکراین دست به حمله نظامی بزند یا شاید چند هفته دیگر طول بکشد» - Sergei SUPINSKY / AFP

یک مقام ایالات متحده مدعی شد که روسیه ممکن است هر لحظه به اوکراین حمله کند و آغازگر نبردی باشد که «هزینه انسانی هنگفتی» در پی خواهد داشت.

واشنگتن اعلام کرده بود که روسیه دست‌کم ۷۰ درصد قوای تسلیحاتی نظامی خود را بسیج کرده است و قصد دارد تا نیمه ماه جاری در جای خود مستقر کند و بدین ترتیب رئیس‌جمهور پوتین امکان انتخاب گزینه حمله تمام‌عیار به اوکراین را دارد. یک روز پس از آن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هشدار جدی دیگری را مطرح کرد.

سالیوان گفت: «اگر جنگ آغاز شود، هزینه انسانی هنگفتی برای اوکراین در پی خواهد داشت؛ اما معتقدیم به علت آمادگی و واکنشی که ما نشان می‌دهیم، روسیه نیز هزینه‌های راهبردی متحمل خواهد شد.»

سالیوان که در جمع سه نفره برنامه گفت‌وگوهای یکشنبه حضور داشت، در مورد گزارش‌هایی مبنی بر اینکه کاخ سفید به اعضای کنگره اطلاع داده که حمله تمام‌عیار روسیه ممکن است به تصرف فوری کی‌یف و کشته شدن بالقوه بیش از ۵۰ هزار نفر منجر شود، صحبتی نکرد.

سالیوان به برنامه یکشنبه‌ فاکس‌نیوز گفت: «در بازه زمانی حساسی قرار داریم. حالا هر روز ممکن است روسیه علیه اوکراین دست به حمله نظامی بزند یا شاید چند هفته دیگر طول بکشد. شاید هم روسیه راه دیپلماسی را در پیش بگیرد.»

اظهارات او پس از آن بیان شد که دو مقام ایالات متحده روز شنبه هشدار دادند که روسیه حدود ۷۰ درصد سخت‌افزاری را که برای یک حمله‌ تمام‌عیار به اوکراین نیاز دارد، فراهم و مستقر کرده است. مقام‌های ایالات متحده گفتند این اطلاعات را از گزارش‌های امنیتی محرمانه به دست آورده‌اند.

روز یکشنبه، صدها نیروی پیاده‌نظام هوابرد ایالات متحده در لهستان پیاده شدند. دولت بایدن سه هزار سرباز آمریکایی را در آلمان، لهستان و رومانی مستقر کرده و حضور خود در این منطقه را افزایش داده است و جبهه شرقی ناتو را تقویت می‌کند.

مسکو که در سال ۲۰۱۴ [شبه‌جزیره] کریمه را از اوکراین گرفت، بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی خود را به مرزهای این کشور همسایه‌ خود فرستاده است اما می‌گوید قصد حمله ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین گفته است که مخالفت روسیه با گسترش ناتو در اوکراین نادیده گرفته می‌شود.

در همین حال، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در آستانه مذاکراتی که قرار است همین هفته در مسکو با پوتین انجام شود، گفته است که به باور او، حصول توافقی برای جلوگیری از جنگ در اوکراین دور از دسترس نیست.

او درخواست «ایجاد توازن جدیدی» به منظور حفاظت از کشورهای اروپایی و «همراه با احترام گذاشتن به روسیه» را مطرح کرد و افزود که مسکو هم نگرانی‌های امنیتی مشروعی دارد.

او در مصاحبه با روزنامه «ژورنال دو دیمانش» گفت که حق حاکمیت اوکراین هیچ جای بحثی ندارد.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، هم روسیه را به تلاش برای «براندازی و تهدید اوکراین» متهم کرد.

تراس که انتظار می‌رود هفته آینده به مسکو سفر کند، مقاله‌ای را در توییتر به اشتراک گذاشت که در آن جزئیات ادعای ایالات متحده را که روسیه می‌تواند «در عرض چند روز کی‌یف را تصرف کند» و باعث «مرگ ۵۰ هزار غیرنظامی» شود، توضیح داد.

او نوشت: «روسیه ادعا می‌کند برنامه‌ای برای اشغال ندارد ولی اقدام‌هایش نشانگر کذب بودن این ادعا است.»

اما مقام‌های روسیه با رد این هشدارها، آن‌ها را هوچی‌گری و بسیارنامحتمل خواندند. دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، می‌گوید: «جنون و ایجاد رعب‌ و وحشت ادامه دارد.»

«اگر ما بگوییم ایالات متحده در عرض یک هفته می‌تواند لندن را تصرف کند و ۳۰۰ هزار غیرنظامی را به کشتن دهد چه؟ تمام این اطلاعات بر اساس منابع اطلاعاتی ما است که افشا نمی‌کنیم.»

«این برای آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها خوشایند است؟ برای روس‌ها و اوکراینی‌ها هم خوشایند نیست.»

وزیر خارجه اوکراین هم برای «پیش‌بینی‌های فاجعه‌آمیز» مبنی بر قریب‌الوقوع بودن تجاوز روسیه اهمیت چندانی قائل نیست.

دیمترو کولبا در توییتر نوشت: «پایتخت‌های مختلف سناریوهای مختلفی دارند اما اوکراین برای هر تحولی آماده است.»

«اوکراین امروز ارتشی نیرومند، پشتیبانی بی‌سابقه بین‌المللی و ایمان اوکراینی‌ها به کشورشان را دارد. دشمن است که باید از ما بترسد.»

ایالات متحده و متحدانش تهدید کرده‌اند تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای علیه روسیه وضع خواهند کرد. واشنگتن تسلیحات در اختیار کی‌یف گذاشته اما اعلام کرده است سربازان خود را به اوکراین که عضو ناتو نیست، اعزام نخواهد کرد.

© The Independent