بایدن و بنت درباره ایران گفت‌و‌گو کردند

اسرائیل برای سناریوی توافق بد یا به نتیجه نرسیدن مذاکرات آماده است

ملاقات نفتالی بنت و جو بایدن در دفتر بیضی کاخ سفید، ۲۷ اوت ۲۰۲۱-Nicholas Kamm / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و بحران روسیه-اوکراین تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

این نخستین گفت‌و‌گوی رهبران آمریکا و اسرائیل پس از سه ماه به‌شمار می‌رود که دفتر نخست‌وزیر اسرائیل آن را اعلام کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات احیای برجام که در یک سال اخیر بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اروپا و ایالات‌متحده آمریکا در جریان بوده است، به تازگی وارد مرحله تصمیم‌گیری شده است. دولت جو بایدن برخی معافیت از تحریم‌ها را برای تهران در نظر گرفته و گمانه‌زنی‌ها حاکی از شکل‌گیری یک توافق در آینده نزدیک است. 

توافقی که از نگاه اسرائیل یک توافق بد خواهد بود و تل‌آویو خود را برای آن آماده کرده است.

به گزارش دفتر نخست‌وزیری اسراییل، بنت در گفت‌و‌گو با بایدن به او بابت از میان برداشتن ابو ابراهیم هاشمی قریشی، نفر دوم داعش تبریک گفت. دو طرف درباره تنش‌های منطقه‌ای و از همه مهمتر  «اقدامات خصمانه جمهوری اسلامی ایران و راه‌های متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای تهران» گفت‌و‌گو کردند.

کاخ سفید هنوز درباره این مکالمه بیانیه‌ای صادر نکرده است. اما بنت از بایدن برای سفر به اسرائیل دعوت کرده است.

روز یکشنبه بنت در نشست کابینه گفته بود که توافق هسته‌ای با ایران بر اساس شرایطی که در وین درباره آن بحث شده است، به توانایی اسرائیل برای مواجه با برنامه‌های هسته‌ای ایران آسیب می‌زند. او گفت: «هرکس گمان می‌کند این توافق ثبات را افزایش می‌دهد، دچار اشتباه است. این توافق برای مدتی غنی‌سازی را به تاخیر می‌اندازد اما همه منطقه و ما هزینه سنگین آن را پرداخت خواهیم کرد.»

بنت در ادامه گفت: «در هفته‌های اخیر به موازات ادامه مذاکرات هسته‌ای در وین،‌ ایران بر شدت اقدامات خصماننه خود در منطقه افزوده است. این مذاکره به سبک تهران است.»

در هفته‌های اخیر شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران حمله‌های موشکی و پهپادی متعددی علیه امارات متحده عربی، عربستان سعودی و عراق انجام دادند. نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که این کشور تقویت گزینه نظامی علیه ایران و آزادی برای اقدام با یا بدون توافق با ایران را برای خود محفوظ می‌داند.

به گزارش اکسیوس، یک مقام ارشد امنیت ملی اسرائیل پیش‌تر گفته بود کشورش هم برای موقعیتی که در آن توافق هسته‌ای جدید بدون در نظر گرفتن منافع اسرائیل امضاء می‌شود، آماده است، هم برای سناریویی که در آن توافقی انجام نمی‌شود و برنامه‌های هسته‌ای ایران بدون محدودیت پیش می‌رود.