موسی شاهین، آوازخوان افغان از زندان طالبان آزاد شد

طالبان، پخش و انتشار موسیقی را ممنوع کرده است و اجازه نمی‌دهد کسی آواز بخواند

موسی شاهین، آوازخوان محلی سرشناس در افغانستان آزاد شده است و اکنون در کابل به‌سر می‌برد - فیسبوک موسی شاهین

موسی شاهین، آوازخوان محلی سرشناس در افغانستان، پس از چند روز‌ حبس، شنبه‌، شانزدهم بهمن از زندان طالبان آزاد شد. خانواده این آوازخوان که در پنجشیر زندگی می‌کنند، خبر آزادی او را تایید کرده‌اند.

یک دوست نزدیک موسی شاهین در گفتگو با ایندیپندنت فارسی نیز گفت که شاهین از زندان طالبان آزاد شده است و اکنون در کابل به‌سر می‌برد.

طالبان، موسی شاهین را روز سه‌شنبه، ۱۲ بهمن در مسیر کابل – هرات دستگیر کردند. این گروه در رابطه با دستگیری و زندانی کردن این آوازخوان افغان هیچ‌گونه جزئیاتی به رسانه‌ها و خانواده‌اش ارائه نکردند.

موسی شاهین در حالی به چنگ طالبان افتاد و راهی زندان شد که تلاش می‌کرد افغانستان را به‌قصد رسیدن به ایران ترک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان پخش هرگونه موسیقی در رسانه‌ها و آوازخوانی زنان و مردان را منع کرده است و مطلقا حرام می‌داند. وزارت امربه‌معروف طالبان در شش ماه اخیر بارها هشدار داد کسانی که از مقررات طالبان سرپیچی کنند، به‌شدت مجازات خواهند شد. ماموران این گروه، هر روز شهرها، محله‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها را زیر نظر دارند و درصورتی‌که کسی به موسیقی گوش بدهد، به‌شدت مجازات می‌شود.

در نزدیک به شش ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، پخش موسیقی در رسانه‌ها در سراسر افغانستان ممنوع است و هیچ کسی حق ندارد صدای موسیقی را در بازار و مراکز خرید بلند کند.

ماموران طالبان معمولا به مردم توصیه می‌کنند که به‌جای موسیقی، تلاوت قرآن بشنوند.

وضع محدودیت‌های شدید بر موسیقی و هنر باعث شد تا تمامی مراکز تولید موسیقی محلی، گروه‌های آوازخوانی و آوازخوانان یا افغانستان را ترک کنند یا از ترس طالبان پنهان شوند.

موسی شاهین که پس از چندین ماه زندگی مخفیانه تلاش می‌کرد افغانستان را ترک کند به دام طالبان افتاد و پس از چند روز آزاد شد.