ابراهیم رئیسی: ایران آماده گفت‌وگو با عربستان سعودی تا حصول نتیجه است

بغداد تا کنون میزبان چند دور گفت‌وگو میان ایران و عربستان سعودی بوده است

ابراهیم رئیسی از تلاش‌های دولت عراق برای تسهیل مذاکره میان ایران و عربستان سعودی تشکر کرد- تسنیم

ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهوری ایران، در گفت‌وگوی تلفنی روز شنبه ۱۶ بهمن با مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، به آمادگی ایران برای تداوم گفت‌وگوها با عربستان سعودی اشاره کرد، اما آن را به تعهد متقابل عربستان سعودی به گفت‌وگو در «فضای تفاهم» مشروط کرد.

به گزارش فارس، ابراهیم رئیسی در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: «همه مشکلات و مسائل منطقه قابل حل و فصل است، به شرط آن که مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ای متوقف شود.»

رئیس جمهوری ایران با مقصر دانستن «زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها» در ایجاد مشکلات منطقه، تأکید کرد: «خود کشورهای منطقه می‌توانند صلح، ثبات، و امنیت را با همکاری یکدیگر در منطقه به طور کامل برقرار کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران متهم است که با بهره‌گیری از شبه‌نظامیان و نیروهای نیابتی خود در کشورهای همسایه، امنیت منطقه را دستخوش ناآرامی می‌کند، اما همواره انگشت اتهام را به سوی دیگران و به‌ویژه نیروهای آمریکایی در منطقه نشانه می‌گیرد.

ابراهیم رئیسی ضمن تشکر از تلاش‌های دولت عراق برای تسهیل مذاکره میان ایران و عربستان سعودی، گفت: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به این مذاکرات تا حصول نتیجه ادامه دهد، به شرط آن که سعودی‌ها نیز در فضای تفاهم و احترام متقابل حاضر به ادامه مذاکرات باشند.»

مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، نیز در این تماس تلفنی به اهمیت افزایش سطح مبادلات اقتصادی با ایران برای عراق اشاره کرد و گفت بغداد از سیاست گسترش تعامل‌های همسایگی و منطقه‌ای ایران کاملا استقبال می‌کند.

بغداد تا کنون میزبان چند دور گفت‌وگو میان ایران و عربستان سعودی بوده است. پیشتر حسین‌ امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، ضمن «مثبت و سازنده» خواندن این گفت‌وگوها، بر آمادگی ایران به از سرگیری روابط با عربستان «در هر زمانی» تاکید کرده بود.

روابط رسمی عربستان سعودی و ایران در پی حمله گروهی تندرو به سفارت عربستان سعودی در تهران و آتش زدن آن در دی ۱۳۹۴ قطع شد.