امیرعبداللهیان: ایران و عربستان سعودی باید همکاری کنند

عربستان سعودی از دی ۱۳۹۴ و به دنبال حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- ATTA KENARE / AFP

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، با تاکید بر اهمیت ایران و عربستان سعودی در خاورمیانه و جهان اسلام، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگو و همکاری بین تهران و ریاض به حل‌و‌فصل مشکلات منطقه و جهان اسلام کمک کند.

حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی با حسین ابراهیم طه که عصر پنجشنبه انجام شد، بر نقش موثر کشورهای بزرگ اسلامی در کمک به حل مشکلات امت اسلامی تاکید کرد.

مسائل جهان اسلام، روند بهبود روابط، همکاری‌های دو و‌ چندجانبه بین ایران و سازمان همکاری اسلامی و همچنین بازگشایی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد این سازمان در شهر جده عربستان سعودی و نیز برخی مسائل منطقه‌ای مورد اهتمام مشترک، از سرفصل‌های عمده این گفت‌وگو اعلام شده‌اند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از تلاش‌های دبیرکل سازمان همکاری اسلامی برای بازگشایی نمایندگی ایران نزد دبیرخانه این سازمان در جده، نقش او به عنوان دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در حل مسائل و مشکلات جهان اسلام را بسیار موثر خواند.

حسین ابراهیم طه نیز با استقبال از بازگشایی نمایندگی ایران در این سازمان، بر نقش «بسیار مهم و موثر» جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد و گفت که این سازمان بدون مشارکت و همکاری فعال همه کشورهای اسلامی قادر نخواهد بود مشکلات جهان اسلام را حل کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیش‌تر و در اواخر دی‌ماه اعلام کرده بود که عربستان سعودی با صدور روادید برای سه دیپلمات‌ ایرانی به‌عنوان دیپلمات‌های مستقر در سازمان کنفرانس اسلامی موافقت کرده است. او اندکی بعد، از استقرار این دیپلمات‌ها در محل جدید خدمت خود خبر داد.

عربستان سعودی از دی ۱۳۹۴ و به دنبال حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد. این دو قدرت بزرگ مسلمان خاورمیانه از چند ماه پیش با میانجی‌گری دولت عراق در بغداد، برای حل و فصل اختلاف‌های موجود گفت‌وگوهایی را آغاز کرده‌اند. هرچند به گفته مقام‌های دو طرف، بسیاری از مسائل هنوز حل نشده‌اند و گفت‌وگوهای بغداد به نتیجه نرسیده است، صدور روادید برای دیپلمات‌های ایرانی به‌منظور حضور در مقر سازمان کنفرانس اسلامی در جده، می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت در مسیر بهبود روابط باشد.