«امارت اسلامی بازداشت‌های غیرقانونی زنان را متوقف کند»

نماینده ویژه آمریکا در امور زنان افغانستان می‌گوید بازداشت‌های زنان غیرعادلانه است

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور زنان افغانستان، می‌گوید امارت اسلامی طالبان باید بازداشت‌های غیرقانونی زنان در افغانستان را متوقف کند.

خانم امیری در صفحه توییترش نوشت اگر طالبان به دنبال کسب مشروعیت در نظر مردم افغانستان و جهان‌اند، باید به حقوق بشر افغان‌ها به‌ویژه زنان و آزادی بیان احترام بگذارند و این زنان، بستگانشان و همچنین سایر فعالان مدنی را آزاد کنند. او در این توییت همچنین نوشت بازداشت‌های غیرعادلانه باید سریع متوقف شود.

پیش از این، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از طالبان خواسته بود هرچه زودتر تمامی زنان بازداشت‌شده را آزاد کنند. دفتر یوناما در افغانستان در صفحه توییتر رسمی‌اش نوشته بود این نهاد از وزارت داخله (وزارت کشور) گروه طالبان درخواست می‌کند تا در مورد بازداشت‌های اخیر توضیح بدهد و بار دیگر درخواست می‌کند تمام زنان بازداشت‌شده آزاد شوند.

طالبان در چند هفته گذشته، چند نفر از زنان معترض شهر کابل را بدون هیچ‌گونه توضیحی بازداشت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تازه‌ترین مورد، زهرا محمدی، مسئول گروه اتحاد و همبستگی زنان، و مرسل عیار، از زنان معترض در کابل، را بازداشت کرده‌اند. از سرنوشت این دو نفر و همچنین پروانه ابراهیم خیل، تمنا پریانی و خواهرانش هنوز هیچ خبری در دست نیست. امارت اسلامی ادعا می‌کند که آنان هیچ زنی را بازداشت نکرده‌اند و در مورد این زنان هیچ اطلاعی ندارند.

پیش از این نیز در اوایل سپتامبر، در شهر بلخ بازداشت‌های گسترده‌ای صورت گرفت و طالبان شمار زیادی از زنانی را که در این شهر دست به اعتراض زده بودند، دستگیر کردند. اما آن بازداشت‌ها سرانجام شومی داشت. چند روز پس از بازداشت این دختران، اجساد هشت تن از آنان در اطراف شهر مزارشریف پیدا شد. عده‌ای دیگر نیز بعد با وساطت خانواده‌هایشان آزاد شدند.

اما از سرنوشت نه تن از آنان هنوز اطلاعی در دست نیست. ایندیپندنت فارسی در گزارشی به نقل از شاهدان عینی، نوشته بود طالبان این هشت دختر را زیر شکنجه کشتند و به تعداد زیادی از آنان نیز تجاوز جنسی شد. پنج تن از این دختران به‌دست خانواده‌شان به قتل رسیدند، زیرا خانواده‌ها می‌خواستند این‌گونه آبرو و حیثیتشان را حفظ کنند.

سلطه طالبان بر افغانستان آسیب‌های اجتماعی فراوانی به مردم وارد کرده است و زنان بار دیگر، مانند دوره اول سلطه این گروه بر افغانستان، در خانه‌ها محبوس شده و از تمامی حقوقشان محروم شده‌اند.