«نفت می‌دهیم، گوشت منجمد برزیلی می‌گیریم»

جمهوری اسلامی ایران برای دور زدن تحریم‌ها به تهاتر کالا به کالا چشم دوخته است

تهاتر کالا به کالا یکی از راهکارهایی است که دولت رئیسی برای دور زدن تحریم‌ها در دستور کار قرار داد‌ـ عکس از هفت صبح

ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، دبیر دوم کمیسیون کشاورزی مجلس، از تهاتر چند صد هزار تن مشتقات نفتی ایران با محصولات کشاورزی برزیل خبر داد و گفت که حجم مبادلات در حال گسترش است.

به گفته او، ایران در مقابل واردات گوشت، کنجاله سویا و ذرت از برزیل، کود ازته به این کشور صادر می‌کند. 

تهاتر کالا به کالا یکی از راهکارهایی است که دولت رئیسی برای دور زدن تحریم‌ها در دستور کار قرار داد. محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت، روز ۱۰ مهر امسال ابلاغیه‌ای در ۲۲ ماده صادر کرد که در آن آمده بود: «تهاتر برای کلیه کالاها، مواد اولیه، خدمات و پروژه‌های موردنیاز کشور قابل انجام است.»

پس‌ از این ابلاغیه‌، خبرهایی مبنی بر تهاتر نفت ایران با برنج بی‌کیفیت هندی و کائوچو و چای سریلانکا منتشر شد. حتی وزیر کشور از تهاتر نفت با اتوبوس خبر داد. حالا هم نماینده مجلس از تهاتر مشتقات نفتی ایران با محصولات کشاورزی خبر داده است.

از سخنان این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس پیداست که جمهوری اسلامی ایران تهاتر نفت و مشتقات نفتی با محصولات کشاورزی را با برزیل آغاز کرده است و در تلاش است که مبادله کالا به کالا را به دیگر کشورها نیز گسترش دهد.

اعظمی ساردویی درباره کالاهایی که در مبادله میان ایران و برزیل تهاتر می‌‎شوند، گفت: «مقرر شد شرکت‌های پتروشیمی، ازته که نیاز مبرم این کشور است را تامین و در مقابل، این کشور نیازهای ما در زمینه محصولات کشاورزی را برطرف کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، سفیر برزیل در تهران از آمادگی کشورش برای واردات ذرت‌ و نهاده‌های دامی به ایران در مقابل صادرات محصولات پتروشیمی به برزیل خبر داده بود. برزیل یکی از تأمین‌کنندگان گوشت و نهاده‌های دامی مثل ذرت، کنجاله سویا در ایران است.

گوشت‌های منجمد برزیلی که در اصطلاح عمومی به آن‌ها «گوشت یخ‌زده» هم گفته می‌شود، نسبت به گوشت‌ها تازه قیمت کمتری دارند اما تردیدها درباره ارزش غذایی آن‌ها بسیار است.

گفته می‌شود که در اثر نگهداری طولانی‌مدت، ویتامین‌های این گوشت‌ها کاهش می‌یابد و آهن آن نیز کم می‌شود. با این‌ حال، شهروندان زیادی به دلیل گرانی قیمت گوشت تازه، به‌اجبار گوشت‌های منجمد برزیلی مصرف می‌کنند.

افزایش مصرف گوشت‌های منجمد و بی‌کیفیت در حالی است که گرانی و کمبود نهاده‌های دامی در ایران، علاوه بر اینکه دامداران را با مشکلات زیادی مواجه کرد، رشد تصاعدی قیمت گوشت تازه را نیز به دنبال داشت.

با این‌ حال، دامداران می‌گویند خوراک دام و نهاده‌های دامی آن‌قدر گران است که نرخ تمام‌شده تولید بیشتر از قیمت عرضه آن است.

در سال‌های اخیر، از یک‌سو تولید نهاده‌های دامی در داخل کشور به‌دلیل خشکسالی‌ها کاهش یافت و از سوی دیگر به دلیل نبود امکان تجارت بین‌المللی واردات خوراک دام با چالش‌هایی مواجه شد؛ این وضعیت ورشکستگی مالی دامداران را در استان‌های گوناگون ایران به دنبال داشت، تا آن‌جا که بسیاری از آنان مجبور شدند دام‌های مولد خود را هم به کشتارگاه بفرستند.

مقام‌های دولتی ایران به‌جای اینکه مشکلات ناشی از کمبود خوراک دام و گرانی گوشت قرمز را به‌صورت اساسی حل کنند، تهاتر محصولات پتروشیمی با خوراک دام و گوشت از برزیل را در دستور کار قرار داده‌اند.

کارشناسان اقتصادی تاکید کرده‌اند که مبادله کالا به کالا به ضرر ایران تمام می‌شود؛ پیش‌تر حمیدرضا صالحی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در همین زمینه گفته بود: «تبادل کارساز نیست؛ ضمن اینکه در تهاتر قیمت‌های جهانی و رقابتی اعمال نمی‌شود و کشورها حتی هزینه مبادله را هم حساب می‌کنند.»

به گفته او مبادله کالا به کالا «شاید برای یک بنگاه و در نهایت یک کشور چند میلیون نفری توجیه داشته باشد، اما برای کشوری ۸۰ میلیونی، بخش اندکی از اقتصاد را جلو می‌برد و نمی‌توان تمام مبادلات اقتصادی از جمله فروش، تبادل و صادرات را با تهاتر انجام داد.»