سازمان حقوق بشر خواستار توجه مذاکره‌کنندگان وین به افزایش اعدام‌ها‌ در ایران شد

«جامعه جهانی نباید بالا رفتن آمار اعدام‌ها در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای اخیر را نادیده بگیرد»

از ۸ اکتبر ۲۰۲۰ تا ۹ اکتبر ۲۰۲۱،  ۲۶۶ اعدام در ایران اجرا شد که ۹ زن و سه کودک زیر ۱۸ سال هم در میان آن‌ها بودند- Raheb Homavandi/ REUTERS

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد که در ژانویه ۲۰۲۲ دست‌کم ۴۶ نفر در ایران اعدام شدند.

این سازمان حقوق بشری با اشاره به افزایش شمار اعدام‌ها در ایران هم‌زمان با گفت‌وگوهای هسته‌ای وین، از جامعه جهانی خواست به نقض حقوق بشر و افزایش اعدام‌ها در ایران بیشتر توجه کنند.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «با توجه به افزایش شدید شمار اعدام‌ها در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای پیشین، جامعه جهانی نباید بالا رفتن آمار اعدام‌ها در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای اخیر را نادیده بگیرد. ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که جامعه جهانی باید در هر گفت‌وگویی با جمهوری اسلامی ایران، به حقوق بشر و به‌ویژه مجازات اعدام، اولویت بدهد. بدون رعایت حقوق بشر هیچ صلح و ثباتی میسر نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان اعلام کرد که خبر شش مورد از این اعدام‌ها در روزنامه‌ها و رسانه‌های رسمی ایران منتشر شده و ۴۰ مورد دیگر را این سازمان مستقلا تایید می‌کند. 

بر اساس این گزارش از ۴۶ اعدام صورت گرفته، ۱۷ مورد به جرایم مرتبط با مواد مخدر اختصاص داشته و ۲۱ نفر برای اجرای حکم قصاص به دلیل قتل اعدام شده‌اند.

در اکتبر ۲۰۲۱ نیز مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به مناسبت روز جهانی مقابله با مجازات اعدام (۱۰ اکتبر) گزارش سالانه اعدام‌ها در ایران را منتشر و اعلام کرد که در فاصله ۸ اکتبر ۲۰۲۰ تا ۹ اکتبر ۲۰۲۱، ۲۶۶ اعدام در ایران اجرا شده است که ۹ زن و سه کودک زیر ۱۸ سال هم در میان آن‌ها بوده‌اند.