نگرانی از خرابکاری سایبری چین؛ ورزشکاران گوشی‌های شخصی‌شان را به پکن نمی‌برند

اف‌بی‌آی به ورزشکاران راهی المپیک هشدار داد برای بازی‌های زمستانی پکن، گوشی‌های موقت با خود ببرند

مدت‌ها است در مورد هک گوشی‌ برخی از مسافران به چین مانند مقام‌های دولتی و محلی، رهبران تجاری و دانشگاهیان هشدار داده می‌شودـ MARCO BERTORELLO / AFP

اف‌بی‌آی به ورزشکاران راهی المپیک هشدار داده است پیش از اعزام به پکن برای بازی‌های زمستانی، به‌جای گوشی شخصی، گوشی‌های موقتی با خود ببرند.

این سازمان احتمال «فعالیت‌های سایبری خرابکارانه» را علت این هشدار اعلام کرد.

این سازمان اعلام کرد: «اف‌بی‌آی از همه ورزشکاران می‌خواهد گوشی‌های شخصی خود را در خانه بگذارند و در مدت حضور در این رقابت‌ها از گوشی‌های موقتی استفاده کنند. کمیته‌ ملی المپیک برخی از کشورهای غربی نیز به دلیل نگرانی در مورد امنیت سایبری حین برگزاری این بازی‌ها، به ورزشکاران خود توصیه کرده‌اند ‌گوشی‌های شخصی را در خانه بگذارند یا از گوشی‌های موقتی استفاده کنند.»

این سازمان اعلام کرد از «تهدید امنیتی خاصی در مورد بازی‌های المپیک» اطلاعی در دست نیست، اما افزود ورزشکاران باید «هشیار» باشند و «همچنان در شبکه ارتباطی و محیط دیجیتالی، بهترین رویه‌ را حفظ کنند».

نگرانی ماموران امنیت ملی [آمریکا] در مورد اقدام چین به جاسوسی و نقض مالکیت معنوی روزافزون است و ماموران امنیتی هشدار داده‌اند که دولت چین نوع جدیدی از نظارت دولتی ایجاد و در سراسر شهر دوربین و نرم‌افزار تشخیص چهره نصب کرده‌ است.

ماموران ضدجاسوسی مدت‌ها است که هشدار می‌دهند ممکن است گوشی‌ برخی از مسافران به چین مانند مقام‌های دولتی و محلی، رهبران تجاری و دانشگاهیان هک شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اف‌بی‌آی به آمریکایی‌هایی که گمان می‌برد در معرض خطر جاسوسی چین قرار دارند، اطلاعات لازم را می‌دهد. به گفته کریستوفر رِی، رئیس اف‌بی‌آی، این سازمان در حال انجام بیش از  دو هزار مورد تحقیق و تفحص ضدجاسوسی در مورد اقدام‌های مشکوک چین با هدف دستیابی به فناوری اطلاعات آمریکا است.

ری روز دوشنبه در کتابخانه ریاست‌جمهوری رونالد ریگان در غرب لس‌آنجلس کالیفرنیا گفت: «وقتی آنچه در تحقیق‌ها می‌بینیم را بررسی می‌کنیم، هیچ‌ کشور دیگری نیست که به‌اندازه چین برای اندیشه‌‌‌، نوآوری‌ و امنیت اقتصادی ما خطرناک باشد.»

ورزشکاران آمریکایی در این بازی‌ها شرکت خواهند کرد، اما دولت بایدن به علت تحریم سیاسی چین، هیچ‌یک از مقام‌های دولتی‌ ایالات‌ متحده را عازم این بازی‌ها نخواهد کرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، سال گذشته گفت دولت آمریکا قصد دارد با ارسال «پیامی روشن» اعلام کند که به علت نقض حقوق بشر در چین و به‌ویژه بازداشت و بدرفتاری با اویغورها در استان سین‌کیانگ، «تجارت معمول» میسر نیست.

یک دادگاه غیررسمی در بریتانیا نیز پارسال حکم داد که رفتار چین با اویغورها مصداق نسل‌کشی است و دلایل اصلی خود برای صدور چنین حکمی را نیز توسل این کشور به روش‌های کنترل زادوولد و عقیم‌سازی اعلام کرد.

سر جفری نایس، رئیس این دادگاه، گفت هیئت‌منصفه متقاعد شده که چین برای «کاهش درازمدت جمعیت قوم اویغور و سایر اقلیت‌های قومی» به اجرای «سیاستی عمدی، سازمان‌یافته و هماهنگ» دست زده است. او افزود به نظر این دادگاه، «مسئولیت اصلی» بدرفتاری‌ها با مسلمانان در سین‌کیانگ به عهده مقام‌های بلندپایه چین ازجمله شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری این کشور است.

اما یک سخنگوی دولت چین در ماه دسامبر در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی این دادگاه را «محکمه‌ای دروغین» و «ابزاری سیاسی در دست عناصر ضدچین برای فریفتن و گمراه کردن مردم» خواند.

سر جفری نایس گفت: «هیچ شواهدی دال بر کشتار جمعی» به دست نیامده است، اما جلوگیری از زادوولد ماهیت نسل‌کشی دارد. به گزارش بی‌بی‌سی، این دادگاه همچنین اعلام کرد شواهدی دال بر جنایت علیه بشریت، شکنجه و خشونت جنسی علیه اویغورها به دست آورده است.

بریتانیا، کانادا، استرالیا، لیتوانی، کوزوو و دانمارک هم در تحریم سیاسی این بازی‌ها شرکت کرده‌اند. ژاپن نیز اعلام کرد دولت این کشور هیچ‌کدام از مقام‌های رسمی را به این بازی‌ها نخواهد فرستاد، اما تحریم سیاسی این بازی ها را رسما اعلام نکرده است.

 

© The Independent

بیشتر از جهان